پایگاه خبری خانه فوتبال:

مجید جلالی، پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگویی موارد تکان‌دهنده‌ای از دلالی در لیگ برتر بیان کرد.  این مربی با سابقه فوتبال ایران می‌گوید شبکه دلالی در فوتبال ایران آنقدر قدرت دارد که در مراکز تصمیم‌گیری فوتبال، باشگاه‌ها و رسانه‌ها نفرات خود را دارد تا بتواند از بازیکن و یا مربی که می‌خواهد حمایت کند یا او را از فوتبال دور کند. جلالی در این گفت‌وگو اشاره‌ای هم به فعالیت دلال‌ها در تیم‌های ملی داشت و گفت که «در مقطعی برخی دلال‌ها با یک مربی تیم ملی کار کردند که او دست‌بسته تسلیم آنها باشد.»

در همین راستا، منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال درباره صحبت‌های مجید جلالی اظهار کرد: از ایسنا تشکر می‌کنم که در مباحث فوتبال خصوصا در مورد دستورالعمل سقف بودجه، مطالبی را بی‌طرفانه و آسیب‌شناسانه به جامعه فوتبال ارائه می‌کند. در خصوص مصاحبه اخیر جناب آقای جلالی که از اساتید ما هستند، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال از این صحبت‌ها استقبال می‌کند. ایشان موارد و واقعیت‌هایی را بیان کردند که جای تقدیر و تشکر دارد. فدراسیون فوتبال و در راس آن ریاست محترم فدراسیون، جناب آقای تاج و اعضای هیات رئیسه طرح و برنامه‌هایی را سازمان‌دهی می‌کنند که بتوانند با دلالی‌های نامشروع در فوتبال مقابله کند.

مقابله با دلالی‌های نامشروع

او افزود: واقعا با توجه به وضعیتی که الان بخشی از آن را جناب آقای جلالی فرمودند، می‌بینید یک فرد تعداد خیلی زیادی بازیکن در یک باشگاه می‌آورد و به نوعی از این بازیکنان سوءاستفاده می‌کنند تا باشگاه‌ها و یک مربی را تحت تاثیر قرار دهند. راهکارهایی در دستورالعمل‌های جدید برای کوتاه کردن دست این دلال‌های نامشروع وجود دارد. تاکید می‌کنم که منظور ما افرادی است که دلالی نامشروع می‌کنند. آن‌ها بدون این که مالیات بدهند و تاثیر مثبتی در فوتبال کشور داشته باشند، بیشترین سود را از این مسائل می‌برند. به هر شکل اگر جناب آقای جلالی موارد دیگری دارند، می‌توانند به فدراسیون فوتبال ارائه کنند تا ما پیگیری کنیم. این فدراسیون و این تشکیلات مصمم است که با دلالی مبارزه کند. خودم در جلسه‌ای که اخیرا با کانون محترم مربیان داشتم، با همکاری یکدیگر دستورالعمل ناظر را کالبدشکافی کردیم و اهداف آن را گفتیم و بعضی موارد را توضیح دادیم. خوشبختانه در آن جلسه که مربیان نامداری حضور داشتند، از این موضوع استقبال شد.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال درباره برنامه‌های این فدراسیون برای مقابله با دلالی‌های نامشروع توضیح داد: کارگروهی که روی این قضیه کار می‌کند، موقت نیست بلکه پایدار است. تمام دوستان، پیشکسوتان، عزیزان نقطه‌نظراتشان را ارائه بدهند تا ما از آن‌ها استفاده کنیم. اگر ابهامی وجود دارد، ابهامات را برطرف کنیم. بدنه فدراسیون فوتبال و در راس آن، هیات رئیسه، رئیس محترم فدراسیون و سازمان لیگ پای این کار ایستاده‌اند. علاوه‌بر آن با توجه به این که ۱۳ باشگاه ما به نوعی از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند، نهادهای نظارتی حسب قوانین و مقررات و اختیاراتی که دارند، برنامه رسیدگی و بازرسی از باشگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند که در این بحث سقف بودجه و قوانین و مقررات و دستورالعمل‌هایی که صادر شده، بازبینی شود.

قنبرزاده ادامه داد: در سازمان لیگ یک کارگروهی را برای نظارت دوره‌ای و رسیدگی دوره‌ای برای باشگاه‌ها در برنامه‌مان داریم که ان‌شاءالله این موضوع عینیت پیدا کند. ما دست همه اساتید را به گرمی می‌فشاریم که در این طرح به ما کمک کنند. همانطور که آقای جلالی فرمودند، یکی از اهداف مهم ما مبارزه با دلالی‌های نامشروع است. مطمئن باشید که تشکیلات هیات رئیسه و فدراسیون و در راس آن جناب آقای تاج روی این قضیه محکم و پایدار ایستاده‌اند و ان‌شاءالله همه کمک کنیم که این موضوع را به نتیجه مطلوبی برسانیم.

نظارت ویژه روی دستمزد بازیکنان

او در ادامه در پاسخ به این سوال که تاکنون فدراسیون فوتبال در نقل و انتقالات با دلالی‌های نامشروع برخورد داشته اشت، گفت: در حال حاضر بعد از صدور این دستورالعمل هنوز باشگاه‌ها قراردادی را ارائه نکردند که به ثبت برسانیم و پس از آن قضاوت و ارزیابی کامل داشته باشیم. با این حال در این زمینه اگر موضوعی به ذهن ما برسد مطمئنا برخورد خواهد شد ولی عرض کردم که هنوز قراردادی در این فصل به ثبت نرسیده است. اگر جایی ابهامی وجود داشته باشد، به طور مثال اگر یک بازیکن در فصل قبل یک رقمی گرفته باشد و در فصل جدید این رقم به شکل نامعقولی بالا رفته باشد، حتما مورد بازبینی و رسیدگی و سوال قرار می‌گیرد.

احتمال سه بر صفر شدن بازی‌ها در قوانین جدید

نایب رئیس فدراسیون فوتبال درباره جرائم در نظر گرفته شده در دستورالعمل سقف بودجه و ثبت قرارداد تصریح کرد: کمیته انضباطی یک تشکیلات مستقل است که در این راستا کمیته انضباطی براساس آن دستورالعمل‌هایی که دارد، چنان چه با موضوعی مواجه شود که با افشای قرارداد اثبات کند که قرارداد موجود در سازمان لیگ به یک شکلی است اما در خارج از سازمان لیگ، شواهد و مدرک مستندی ارائه شود که قرارداد ارائه شده رعایت نشده، مصداق پول‌شویی و فرار مالیاتی است. اگر بخواهم مصداقی صحبت کنم، اگر بازیکنی در سازمان لیگ قرارداد ۱۰ میلیاردی داشته باشد ولی شواهدی به دست برسد و یک باشگاهی شکایت کند و مدرکی ارائه بدهد که این ۱۰ میلیارد در جای دیگر، رقم بالاتری بوده و یا قرارداد دیگری افشا شود که مغایر قرارداد موجود در سازمان لیگ باشد، این به نوعی دور زدن قانون محسوب می‌شود و تخلف است. اگر کمیته انضباطی در موعد تعیین شده و تا ۲۴ ساعت بعد از مسابقه به این مدارک دست یابد، طبق قانون باید بازی را ۳ بر صفر کند. اگر خارج از ۲۴ ساعت این تخلف مشخص شود، براساس میزان و وزن تخلف کمیته انضباطی نسبت به تنبیهاتی از جمله کسر امتیاز و محرومیت‌هایی برای افراد دخیل در این ماجرا اقدام می‌کند. علاوه بر این بعضا دستگاه‌های نظارتی درباره تخلفی که در باشگاه‌های دولتی رخ داده باشد، ورود می‌کنند.

منبع: ایسنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: