پایگاه خبری خانه فوتبال:

هشدار بعد از آغاز واردات خودرو دست دوم.واردات خودرو قوانین جدیدی دارد.واردات خودرو مشمول برخی از خودروها می شود.واردات خودرو با متقاضیان زیادی همراه است.جزئیات جدید واردات خودرو را بخوانید.

هشدار مهم به خریداران از واردات خودرو کارکرده 

رئیس پلیس راهور فراجا هشدار داد که تا زمان تعیین ضوابط واردات خودرو در هیئت دولت، مردم از خرید وسفارش خودروهای وارداتی دست دوم یا صفر کیلومتر اجتناب کنند.
به نقل از فارس، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به مصوبه واردات خودروهای دست دوم اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی واردات خودروهای دست دوم را تصویب و به دولت ابلاغ کرد. دولت نیز به وزارت صمت ابلاغ کرده است که خودروهای دست دوم وارد شود اما فعلا سازوکار آن مشخص نشده است.
وی ادامه داد: موضوع مهمی که وجود دارد این است که فعلا آیین نامه ای در خصوص نحوه واردات، تامین ارز و یا میزان واردات مشخص نشده است اما متاسفانه عده ای سود جو در فضای مجازی اقدام به انتشار فیلم هایی از خودروهای موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس می کنند و قیمت‌های غیرصحیح نیز مطرح می کنند.

هادیانفر تصریح کرد: سودجویان در شبکه‌های اجتماعی اقدام به معرفی شماره تلفن یا دفاتر در تهران و شهرستان ها می کنند که متقاضیان برای واریز پول و ثبت سفارش خودرو اقدام کنند در حالی که آیین نامه اجرایی واردات خودرو هنوز به تصویب هیئت وزیران نرسیده است.

رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: هموطنان عزیز مبادرت به پیش خرید یا واریز وجه ریالی و دلاری به هیچ شخصیت حقوقی اعم از افراد و شرکت ها نکنند چون هیچ یک از خودروهای مذکور تا ابلاغ آیین نامه اجرایی آن از سوی دولت ، قابلیت شماره گذاری را ندارد. از این رو لازم است تا زمان تعیین ضوابط واردات خودرو در هیئت دولت، مردم از خرید وسفارش خودروهای وارداتی دست دوم یا صفر کیلومتر اجتناب کنند.
رئیس پلیس راهور فراجا ضمن هشدار تاکید کرد: تا زمانی که آیین نامه و ضوابط مصوبه هیئت وزیران برای واردات خودروهای کارکرده تصویب نشود هموطنان هوشیار باشند و فریب سود جویان را نخورند.
واردات خودرو

واردات خودرو برای کشور تبدیل به یک گره کور شده و هرچه می‌گذرد، تصمیمات یک‌شبه مسئولان، سدّ دیگری بر سر راه واردکنندگان قرار می‌دهد. هرچند در روزهای گذشته، اخبار زیادی مبنی‌ بر تسریع روند واردات به گوش می‌رسد، اما حالا سازمان توسعه تجارت ورود محصولات خارجی به ایران را مشروط کرده است.

سازمان توسعه و تجارت یک شرط جدید برای واردات خودرو اعلام کرده که طبق آن، لازمه واردات خودرو به کشور، انتقال فناوری به داخل و ارائه مستندات برای این سازمان است. اما این شرط چه تأثیری روی روند واردات خواهد داشت؟

شرط‌گذاری برای توسعه یا جلوگیری از واردات خودرو

یکی از اصلی‌ترین شروط جهت واردات خودرو، شرط حداکثر مبلغ 20 هزار یورو بود که حلقه انتخاب را برای واردکننده، تنگ‌تر کرد.
در قدم بعدی، اعلام شد که هر واردکننده جهت واردات دو دستگاه خودروی کارکرده باید یک مجوز اسقاط صادر کند. این شرط باعث می‌شود که قیمت خودروهای اسقاطی، بسیار بالا رفته و از سوی دیگر روند واردات، بسیار کند پیش رود.

اما حالا، شرط دیگری از سوی سازمان توسعه تجارت برای واردکنندگان ابلاغ شده که طبق آن، شرط جدید واردات خودرو، انتقال فناوری به داخل کشور و ارائه مستندات برای این سازمان است.

در وهله اول باید توجه داشت که در شرایط فعلی که صنعت خودروسازی کشور تحریم است، تقریبا هیچ خودروساز خارجی تمایل چندانی بزای همکاری با شرکت‌های ایرانی ندارند. از این رو اگر آن‌ها هم حاضر به همکاری با ایران باشند وزارت صمت باید این موضوع را تسهیل کند و پیش از صرف نظر خارجی‌ها آن را سرعت بخشد. با این حال در شرایط تحریم وزارت صمت برای خارجی‌ها شرط هم می‌گذارد!

از سوی دیگر، گرچه کوشا خودرو از ابتدای سال گذشته خود را نماینده رسمی کیا در ایران معرفی می‌کند، شرکت کیا سال گذشته طی بیانیه‌ای صراحتاً اعلام کرد که کوشا خودرو، هیچ مجوز رسمی از سوی کیا جهت نمایندگی داخل کشور را ندارد و اصلاً هیچ خودرویی به صورت مستقیم از سوی کیا خریداری نکرده است.

بنابراین، در وضعیتی که خودروساز خارجی از ترس تحریم‌های آمریکا، نمی‌تواند اعلام همکاری کند، چرا باید فناوری‌های گران‌قیمتی را که مدت‌ها برای دستیابی به آن تلاش کرده در اختیار شرکت واردکننده ایرانی بگذارد؟

گذشته از این، شرکت‌های کوچک واردکننده خودرو، زیرساخت و توانایی کافی جهت انتقال فناوری و استفاده از آن در داخل کشور را ندارند.

در چنین وضعیتی، احتمالاً تنها دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی سایپا و ایران خودرو قادر به واردات خودرو خواهند بود. چراکه زیرساخت لازم، سرمایه و توانایی استفاده از این فناوری جهت تولید محصولات را دارند. خودروسازانی که به احتمال قوی بر سر واردات برندهای غیرچینی لجاجت بیشتری به خرج خواهند داد.

بنابراین، وارداتی که قرار بود جهت شکستن انحصار خودروسازان بزرگ کشور، کاهش قیمت خودرو و تنوع سبد محصولات در بازار انجام پذیرد، بازیچه دو شرکت بزرگی خواهد شد که هیچ اهمیتی به کاهش قیمت خودرو، کاهش انحصار در بازار و تنوع محصولات نمی‌دهند. بدین ترتیب در نهایت انحصار بازار بزرگ‌تر هم می‌شود و مسیر واردات فقط برای انحصارطلبان هموار می‌شود.

واردات خودرو

خبر جدید از آزاد سازی واردات خودرو

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز گذشته از ارسال لایحه واردات خودروهای کارکرده به مجلس خبر داد. همچنین در این لایحه تصریح شده هر شخص حقیقی می‌تواند بدون داشتن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودرو اقدام کند.

براساس این لایحه، واردات خودروهای کارکرده که عمر آنها در محدوده پنج سال است، به شرط دریافت گواهی از سازمان‌های استاندارد و محیط‌زیست مجاز خواهد بود. همچنین در این لایحه تصریح شده هر شخص حقیقی می‌تواند بدون داشتن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودرو اقدام کند. همچنین شرط انتقال فناوری در این لایحه لحاظ نشده است.

لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده، پنجشنبه‌ هفتم اردیبهشت‌ به‌طور رسمی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

این لایحه برای الحاق به قانون ساماندهی صنعت خودرو و با هدف ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو از طریق آزادسازی واردات خودروهای کارکرده که قیمت آنها کمتر از خودروهای نوست، تدوین شده است.

جزئیات تعرفه جدید واردات خودرو

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعرفه واردات خودروها تغییری نداشته و همچنان همان تعرفه‌های سابق برای واردات خودروها در سال جدید محاسبه خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اسفند ماه سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند الحاقی ۱۲ تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس این بند، درآمد پیش‌بینی شده برای ردیف حقوق ورودی خودروها، ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند؛ در این رابطه نمایندگان مجلس تصریح کردند که موضوع افزایش تعرفه یا عوارض ورودی خودرو نیست؛ بلکه درآمد مربوط به واردات خودرو ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. به دنبال این مصوبه واردات خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین به هیچ وجه این مصوبه در خصوص افزایش قیمت خودرو یا تعرفه ورودی نیست.

بر اساس آنچه در گزارش سالانه وزارت صمت دیده می شود، تعرفه‌های واردات خودرو بدون تغییر مانده و بر اساس آنچه در دور قبلی واردات بوده است، لحاظ می‌شود. با توجه به اینکه همچنان دستورالعمل جدیدی برای واردات خودرو اعلام نشده، حداقل در ابتدای مسیر واردات در سال جاری تعرفه‌ها به شیوه قبل خواهند ماند.

البته ممکن است که این تعرفه‌ها با ادامه روند واردات در سال جاری اصلاح شود و با در نظر گرفتن مصرف سوخت، تغییراتی داشته باشد اما آنچه که فعلا به صورت رسمی برای تعرفه واردات خودرو باید در نظر گرفت، مطابق جدول زیر است.

واردات خودرو

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: