پایگاه خبری خانه فوتبال:

آغاز واردات خودرو دست دوم با کد ملی.واردات خودرو قوانین جدیدی دارد.واردات خودرو مشمول برخی از خودروها می شود.واردات خودرو با متقاضیان زیادی همراه است.جزئیات جدید واردات خودرو را بخوانید.

با هر کد ملی یک خودرو کارکرده وارد کنید|جزئیات

در حالی که اوایل مردادماه، قانون واردات خودروهای کارکرده یا همان قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور و سپس از سوی رئیس جمهور به وزارت صمت و کشور، ابلاغ شد، حال در آخرین روز‌های باقی مانده از مهلت قانونی برای تدوین و تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده، خبر‌ها از نهایی شدن آیین نامه از سوی وزارت صمت و ارسال آن به هیات دولت حکایت دارد؛ آیین نامه‌ای که به گفته رشیدی کوچی نماینده مجلس، اقدامات موثری را برای بازار خودرو به همراه خواهد داشت.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرده است، در این باره گفته است: این آیین نامه که در وزارت صمت تنظیم شده، شامل هشت ماده است و برای آن زحمت زیادی کشیده است و امیدواریم عینا در هیات دولت به تصویب برسد.

جلال رشیدی کوچی در ادامه بیان داشته است: در یکی از مواد این آیین نامه تاکید شده که عمر خودرو‌های وارداتی، با در نظر گرفتن گواهی از سازمان ملی استاندارد و شماره vin، در زمان ورود به گمرک کمتر از پنج سال باشد. وی همچنین پیرامون این ابهام که برخی انتقاد دارند خودرو‌های اسقاطی و فرسوده خارجی قرار است وارد کشورمان شود، گفت: سقف این خودرو‌ها با عمر پنج سال است؛ یعنی از یک روز کارکرد تا سقف پنج سال.
وی افزود: در ماده دیگری در خصوص دلیل واردات خودرو‌های کارکرده توضیح داده و تاکید شده است: گروهی متشکل از وزارت صمت و اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، بنا به ضرورت و بر اساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، سالانه سقف تعدادی و ارزشی خودرو‌های کارکرده را مشخص می‌کند تا مشخص شود در هر سال چه تعداد خودرو با چه ارزش دلاری باید وارد کشور شود.

واردات خودرو

در ماده ۳ اشاره شده که منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه از محل ارز حاصل از صادرات خود و یا دیگران، ارز منشا خارجی، سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی خواهد بود. این اتفاق بسیار خوب و مثبتی بود که در حوزه تامین ارز برای واردات خودرو‌های کارکرده تصمیم گرفته شده است.

به گفته این نماینده مجلس: در ماده ۴ اشاره شده است خودرو‌های وارداتی باید ضوابط فنی مورد نظر را شامل شود. الان تمام استاندار‌های موجود توسط سازمان ملی استاندارد در این ماده مورد تایید قرار گرفته است؛ برای نمونه، استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ برای خودرو‌های سواری مد نظر قرار گرفته است. وی همچنین گفت: سازمان استاندارد و پلیس راهور بر کیفیت این خودرو‌ها نظارت خواهند داشت.

رشیدی کوچی در ادامه در خصوص اینکه چه کسانی اجازه واردات خواهند داشت نیز گفت: ماده ۵ وارد کنندگان را مشخص کرده و به دو دسته حقیقی و حقوقی تعیین شده است. واردکنندگان حقوقی این گونه تعریف شده است که شرکت‌های واردکننده خودرو که دارای تاییدیه خدمات پس از فروش محصولات نام‌های تجاری مورد تایید وزارت صمت می‌باشد به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی، می‌توانند ثبت سفارش کنند؛ یعنی شرکت‌های خودرویی که قرار است خودرو وارد کنند، باید حتما ضمانت خدمات پس فروش آن را نیز ارائه کنند.

وی افزود: نکته اساسی در خصوص واردکنندگان حقیقی یعنی مردم نیز این است که اشخص حقیقی می‌توانند نسبت به ورود یک دستگاه خودرو به ازای هر کد ملی توسط همان فرد و بدون نیاز به ثبت سفارش، از محل سپرده ارزی خود که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد و با رعایت سایر قوانین و مقررات، اقدام نمایند؛ یعنی اشخاص حقیقی هم می‌توانند برای خودشان یک خودروی کارکرده وارد کنند.
وی تاکید کرد: در ماده ۷ اشاره شده که واردکنندگان خودرو به ازای هر خودروی کارکرده که به کشور وارد می‌شود، باید یک خودروی فرسوده اسقاط و از رده خارج شود. هم اکنون در کشورمان نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده و قابل اسقاط وجود دارد؛ البته این الزام باید از سوی دولت وجود داشته باشد تا اتفاقی نیفتد که خودرو‌های فرسوده با قیمت بالایی خرید و فروش شود
.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان و عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس در پایان گفت: در این آیین نامه، سقف دلاری و سقف حجم موتور در نظر گرفته نشده، که تصمیم خوب و مناسبی است. هرچند ضرورت دارد تا تعرفه‌های واردات خودرو نیز پلکانی و منصفانه در نظر گرفته شود و دولت نسبت به این مساله، دقت ویژه‌ای داشته باشد.

هشدار مهم به خریداران از واردات خودرو کارکرده 

رئیس پلیس راهور فراجا هشدار داد که تا زمان تعیین ضوابط واردات خودرو در هیئت دولت، مردم از خرید وسفارش خودروهای وارداتی دست دوم یا صفر کیلومتر اجتناب کنند.
به نقل از فارس، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به مصوبه واردات خودروهای دست دوم اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی واردات خودروهای دست دوم را تصویب و به دولت ابلاغ کرد. دولت نیز به وزارت صمت ابلاغ کرده است که خودروهای دست دوم وارد شود اما فعلا سازوکار آن مشخص نشده است.
وی ادامه داد: موضوع مهمی که وجود دارد این است که فعلا آیین نامه ای در خصوص نحوه واردات، تامین ارز و یا میزان واردات مشخص نشده است اما متاسفانه عده ای سود جو در فضای مجازی اقدام به انتشار فیلم هایی از خودروهای موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس می کنند و قیمت‌های غیرصحیح نیز مطرح می کنند.

هادیانفر تصریح کرد: سودجویان در شبکه‌های اجتماعی اقدام به معرفی شماره تلفن یا دفاتر در تهران و شهرستان ها می کنند که متقاضیان برای واریز پول و ثبت سفارش خودرو اقدام کنند در حالی که آیین نامه اجرایی واردات خودرو هنوز به تصویب هیئت وزیران نرسیده است.

رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: هموطنان عزیز مبادرت به پیش خرید یا واریز وجه ریالی و دلاری به هیچ شخصیت حقوقی اعم از افراد و شرکت ها نکنند چون هیچ یک از خودروهای مذکور تا ابلاغ آیین نامه اجرایی آن از سوی دولت ، قابلیت شماره گذاری را ندارد. از این رو لازم است تا زمان تعیین ضوابط واردات خودرو در هیئت دولت، مردم از خرید وسفارش خودروهای وارداتی دست دوم یا صفر کیلومتر اجتناب کنند.
رئیس پلیس راهور فراجا ضمن هشدار تاکید کرد: تا زمانی که آیین نامه و ضوابط مصوبه هیئت وزیران برای واردات خودروهای کارکرده تصویب نشود هموطنان هوشیار باشند و فریب سود جویان را نخورند.
واردات خودرو

واردات خودرو برای کشور تبدیل به یک گره کور شده و هرچه می‌گذرد، تصمیمات یک‌شبه مسئولان، سدّ دیگری بر سر راه واردکنندگان قرار می‌دهد. هرچند در روزهای گذشته، اخبار زیادی مبنی‌ بر تسریع روند واردات به گوش می‌رسد، اما حالا سازمان توسعه تجارت ورود محصولات خارجی به ایران را مشروط کرده است.

سازمان توسعه و تجارت یک شرط جدید برای واردات خودرو اعلام کرده که طبق آن، لازمه واردات خودرو به کشور، انتقال فناوری به داخل و ارائه مستندات برای این سازمان است. اما این شرط چه تأثیری روی روند واردات خواهد داشت؟

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: