پایگاه خبری خانه فوتبال:

برخی به دنبال افزایش قیمت خودرو.قیمت خودرو فرسوده سوال برانگیز است.قیمت خودرو فرسوده مالکان را گیج کرده است.قیمت خودرو با یک تنش منفجر می شود.قیمت خودرو مردم را به خودرو دارشدن ناامید کرده بود.

قیمت خودرو اسقاطی و فرسوده اعلام شد

به گزارش تجارت‌نیوز، پیرامون بحث‌های اخیر در رابطه با افزایش افسارگسیخته قیمت خودروهای فرسوده در سایت‌ها و آگهی‌های فروش اینترنتی، انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نیز در این خصوص واکنش نشان داده و ضمن اعلام اینکه قیمت غیرواقعی خودروهای فرسوده، مورد تایید نیست، تاکید کرده است که مراکز اسقاط به هیچ‌وجه موافق افزایش افسارگسیخته قیمت خودروی فرسوده و گواهی اسقاط نیستند.
طبق اعلام انجمن مذکور، سید امیر احمدی، دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ضمن اشاره به اینکه تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو بایستی برای تهیه گواهی اسقاط به انجمن صنفی مراکز اسقاط مراجعه کنند، اظهار کرد: تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌توانند برنامه تولید و واردات خود را به انجمن اعلام کرده تا انجمن ضمن برنامه‌ریزی برای تولید گواهی، نیاز آن‌ها را تامین کند.

رسیدگی به بازار سیاه خریدوفروش خودروهای فرسوده

وی ضمن تاکید بر اینکه قیمت‌های غیر واقعی خودروهای فرسوده، مورد تایید نیست و عده‌ای سودجو قصد برهم زدن بازار را دارند، از دستگاه‌های نظارتی خواست به موضوع ایجاد بازار سیاه در خرید و فروش خودروهای فرسوده ورود و رسیدگی کنند.

پس از آن، محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط نیز در واکنش به اتفاقات اخیر، تصریح کرد: مراکز اسقاط به هیچ وجه موافق افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو و گواهی اسقاط نیستند، اما برخی افراد فرصت طلب در صدد بر هم زدن بازار خودروهای فرسوده و گواهی اسقاط هستند؛ بنابراین مردم نباید فریب سودجویان را بخورند.

وی افزود: انجمن صنفی مراکز اسقاط با پشتیبانی ۲۲۰ مرکز اسقاط در سطح کشور، آماده عرضه ۴۰ هزار گواهی اسقاط با نرخ ۳۵ میلیون تومان به تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت است.

قیمت خودروهای فرسوده چقدر است؟

مشهدی شریف با بیان اینکه طی چند روز گذشته قیمت خودروهای فرسوده به طور عجیبی افزایش یافته، خاطرنشان کرد: قیمت واقعی خودرو فرسوده در حال حاضر بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان و آن هم بسته به نوع و کیفیت خودرو است. قیمت لاشه خودرو نیز در حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است که در مجموع با گواهی اسقاط حدود ۴۵ میلیون تومان برآورد می‌شود؛ قیمت خرید خودرو نیز حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان است؛ بنابراین سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزینه اسقاط می‌شود، حدود پنج میلیون تومان است.

قیمت خودرو آزاد شد؟شورای رقابت خبر داد

در طول هفته‌های اخیر اخبار مختلفی مبنی بر آزاد سازی قیمت خودرو مطرح شده است که همین امر باعث نگرانی خریداران خودرو از سامانه یکپارچه شده است؛ به همین منظور توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تصریح این نکته که براساس قانون و مطابق دستورالعمل 543 شورای رقابت این شورا متولی تعیین دستورالعمل قیمت خودرو است، افزود: این موضوع هنوز تغییری نکرده و با توجه به قانون شورای رقابت این وظیفه را انجام می دهد.
وی با اعلام اینکه ادعای آزادسازی قیمت خودرو این روزها توسط افرادی بیان می‌شود که در دوره های قبل نتایج منفی ادعای خود را دیده اند، افزود: ما در طول دو سال گذشته شاهد بودیم که شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری خودرو حذف شد اگر این راهکار معقول و منطقی بود چرا در بهمن ماه سال گذشته باز به اجبار شورای رقابت به این حوزه ورود پیدا کرد.

 مدیر روابط عمومی شورای رقابت تصریح کرد: در آن مقطع حتی خودروسازان با برگزاری جلساتی در شورای رقابت خواستار ورود این شورا به قیمت گذاری بودند که این موضوع نشان می‌دهد سازوکار قیمت گذاری خودرو درست بوده است.

توکلی با اشاره به اینکه از بهمن ماه سال گذشته بازار خودرو به ثبات قیمتی دست پیدا کرده است، گفت: در شرایط فعلی برخی می خواهند با اظهارنظرهایی نادرست در بازار التهاب بوجود بیاورند. باید این نکته را درنظر گرفت که بازار خودرو بازار خاصی است که به دلیل شرایط تحریمی و فشارهای اقتصادی قابل قیاس با سایر کشورها نیست و نمی‌توان برای‌آن نسخه واحد در نظر گرفت. امروز تولید به اندازه کافی انجام  و سازمان حمایت نیز سود عادلانه‌ای را برای خودروسازان در نظر گرفته است. آنها نیز برهمین اساس نسبت به فروش محصولات خود اقدام می کنند.

قیمت خودرو

آغاز طرح جدید سامانه یکپارچه فروش خودرو

مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو با بیان این که به زودی سامانه یکپارچه فروش خودرو برای متقاضیان مرحله سوم باز خواهد شد گفت: ۵۰ درصد از متقاضیان خودروهای سایپا در مرحله دوم وجه واریز نکردند.

مهدی تقدسی با بیان اینکه خودروسازان ظرفیت تولیدشان را افزایش داده اند، افزود: شهریور ماه ویرایش خودرو برای متقاضیان مرحله دوم طرح یکپارچه فروش خودرو آغاز و پس از آن، ثبت نام مرحله سوم آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: ۵۰ درصد از متقاضیان مرحله دوم ثبت نام خودرو از شرکت سایپا و ۱۰ درصد از شرکت کرمان موتور در سامانه یکپارچه فروش خودرو واریز وجه نکرده اند بنابراین در زمان ویرایش امکان انتخاب بیشتری از خودرو وجود دارد.

تقدسی گفت: به زودی سامانه یکپارچه فروش خودرو برای متقاضیان مرحله سوم باز خواهد شد. در ویرایش مرحله دوم تمهیداتی برای متقاضیانی که نوبت تحویل خودرویشان ۱۴۰۳ بوده، دیده شده است.

گفتنی است؛ تاکنون دو مرحله ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شده است؛ در مرحله اول، تعداد ثبت‌نام کنندگان به گفته امید قالیباف سخنگوی سابق وزارت صمت، بیش از ۹۳۶ هزار نفر بود که ۷۸۰ هزار نفر متقاضی محصولات ایران خودرو، ۳۲ هزار نفر متقاضی محصولات سایپا و ۱۲۴ هزار نفر متقاضی دیگر خودروسازان بود.

در مرحله دوم تعداد ثبت نامی بیش از ۲ میلیون نفر بودند که به گفته مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، متقاضیان طرح خودروی فرسوده و طرح جوانی جمعیت با اولویت نسبت به متقاضیان طرح عادی، امسال خودروهایشان را تحویل خواهند گرفت. نکته‌ای که وجود داشت در مرحله دوم برخی ثبت نام کنندگان، متقاضیان خودروهای خودروسازان بخش خصوصی بودند، اما از آنجایی که خودروساز مورد تقاضا ظرفیت نداشته، به این دسته از متقاضیان خودرویی تخصیص داده نشد، طبق آنچه که مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفته بود به ۹۷ درصد از متقاضیان، خودرو تخصیص داده شد و فقط ۳ درصد باقیمانده اند و اکنون قرار است شهریور ماه امکان ویرایش برای این افراد فراهم شود.

 شیوه اعمال قیمت جدید خودروها برای خریداران از سامانه یکپارچه

​شورای رقابت در جلسه پانصد و نود و چهار خود که روز ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ برگزار شد، در خصوص زمان لازم الاجرا بودن قیمت خودروهای سواری مونتاژی و غیرمونتاژی تصمیم گیری کرد.

ایرنا: شورای رقابت با اشاره به برگزاری جلسه پانصد و نود و چهارم خود که روز ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ برگزار شد، در خصوص زمان لازم الاجرا بودن مصوبات این شورا در مورد قیمت خودروهای سواری مونتاژی و غیرمونتاژی با نظر اکثریت اعضا تصمیم گیری و مصوبه ای صادر کرد.

متن کامل مصوبه شورای رقابت به شرح ذیل است:

با توجه به اینکه بر اساس ماده ۲ مصوبه جلسه ۵۴۳ شورای رقابت مورخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ تحت عنوان «دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری»، «بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی انحصاری تشخیص و از این پس (۱۴۰۱.۱۱.۱۱) مشمول این دستورالعمل هستند.» و طبق بند ۱-۳ ماده ۳ دستورالعمل مذکور «مبنای تنظیم قیمت خودرو، براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می‌رسد و توسط عرضه کننده خودرو لازم‌الاجراست.» و نیز به استناد مصوبه جلسه۵۵۷ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ در مورد قیمت خودروهای غیرمونتاژی و مصوبات جلسه ۵۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۶ و جلسه ۵۷۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۶ و جلسه ۵۸۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ که درباره قیمت خودروهای سواری مونتاژی به تصویب شورای رقابت رسیده است؛ لذا ملاک عمل قیمت خودرو توسط عرضه کنندگان خودرو از تاریخ ۱۱/۱۱/ ۱۴۰۱ (زمان تصویب دستورالعمل یاد شده) به شرح ذیل می‌باشد:

۱- تمام خودروهای سواری غیر مونتاژی بر اساس مصوبه ۵۵۷ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۱۵؛

۲-تمام خودروهای سواری مونتاژی که اولین بار در مصوبه ۵۶۶ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۶ اعلام قیمت شدند، بر اساس مصوبه مزبور؛

۳-دو خودروی سواری مونتاژی که اولین بار در مصوبه ۵۷۲ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۶ اعلام قیمت شدند، بر اساس مصوبه مزبور؛

۴-تمام خودروهای سواری مونتاژی که اولین بار در مصوبه ۵۸۴ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ اعلام قیمت شدند، براساس مصوبه مزبور.

باز شدن مجدد سامانه یکپارچه فروش خودرو

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: در شهریور ماه امکان ویرایش خودرو برای ثبت نامی های مرحله دوم فروش یکپارچه فراهم می شود.

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: متقاضیانی که در نوبت دوم سامانه یکپارچه، ثبت‌نام و با گزینه عدم تخصیص مواجه شدند، شهریور تعیین تکلیف می‌شوند.

مهدی تقدسی افزود: تاکنون دو مرحله ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شده است؛ در مرحله اول، تعداد ثبت‌نام کنندگان به گفته امید قالیباف، سخنگوی سابق وزارت صمت، بیش از ۹۳۶ هزار نفر بود که ۷۸۰ هزار نفر متقاضی محصولات ایران خودرو، ۳۲ هزار نفر متقاضی محصولات سایپا و ۱۲۴ هزار نفر متقاضی دیگر خودروسازان بود.

در مرحله دوم تعداد ثبت نامی‌ها بیش از ۲ میلیون نفر بودند که به گفته مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، متقاضیان طرح خودروی فرسوده و طرح جوانی جمعیت با اولویت نسبت به متقاضیان طرح عادی، امسال خودروهایشان را تحویل خواهند گرفت. نکته‌ای که وجود داشت در مرحله دوم برخی ثبت نام کنندگان، متقاضیان خودروهای خودروسازان بخش خصوصی بودند، اما از آنجایی که خودروساز مورد تقاضا ظرفیت نداشته، به این دسته از متقاضیان خودرویی تخصیص داده نشد، طبق آنچه که مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفته است به ۹۷ درصد از متقاضیان، خودرو تخصیص داده شد و فقط ۳ درصد باقیمانده اند.

 تقدسی درباره تعیین تکلیف متقاضیانی که در نوبت دوم سامانه یکپارچه ثبت‌نام کردند، اما بر خلاف رویه سامانه، با گزینه عدم تخصیص مواجه شدند، گفت: همان طور که قبلا هم اعلام شد، سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، برای تعدادی از متقاضیان خرید خودرو که در مرحله دوم عرضه، خودرویی به آن‌ها تعلق نگرفت، در شهریور امسال حتما باز می‌شود و این متقاضیان می‌توانند در آن مرحله از بین خودروهایی که عرضه می‌شود، خودروی مورد نظر خود را انتخاب و در نوبت تحویل خودرو قرار گیرند.

وی ادامه داد: پس از آنکه به این دسته از متقاضیان، خودرو تخصیص داده شد، متقاضیانی که درخواست ویرایش خودرو دارند اقدام به ویرایش کنند، اما اولویت تخصیص با آن دسته از متقاضیانی است که خودرویی به آن‌ها تخصیص داده نشد.

تقدسی با اشاره به زمان اجرای مرحله سوم طرح یکپارچه فروش خودرو ، گفت: پس از پایان تخصیص خودرو و ویرایش آن در شهریور، زمان بندی برای اجرای مرحله سوم فروش خودرو اعلام می‌شود. اکنون طبق زمان بندی خودروسازان، هر خودروی ثبت نامی به ترتیب به متقاضیان تحویل داده می‌شود و تعهد معوقی ندارند. 

رفع ممنوعیت مهم در خرید خودرو از سامانه یکپارچه

با اصلاح شرط بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل خودرویی شورا که از ممنوعیت خرید و ثبت‌نام خودرو برای افرادی که دارای پلاک انتظامی فعال بودند، ممانعتی برای ثبت نام این افراد وجود ندارد.

تبصره الحاقی به بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت، توسط رئیس شورا و مرکز ملی رقابت به وزارت صمت، خودروسازان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ شد.

طبق تبصره ابلاغی که بر اساس رأی شماره ۱۲۷/۰۲/ه ت هیأت تجدید نظر شورای رقابت، ابلاغ شده است، کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند و عمر پلاک مذکور بیش از ۵ سال باشد از ممنوعیت فوق مستثنی هستند.

در این اساس، طبق بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل مذکور، متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند.

بنابراین اگر از عمر پلاک خودرو بیش از پنج سال گذشته باشد، افراد دارای پلاک انتظامی فعال امکان ثبت‌نام و خرید خودرو را خواهند داشت.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: