پایگاه خبری خانه فوتبال:

واردات خودرو به ایران در ابهام.واردات خودرو قوانین جدیدی دارد.واردات خودرو مشمول برخی از خودروها می شود.واردات خودرو چینی به ایران.جزئیات جدید واردات خودرو را بخوانید.

طرح واردات خودرو کارکرده منتفی می‌شود؟

معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس گفت: واردات خودروهای نو در جریان است، اما واردات خودروهای کارکرده سبک و سیاق درستی در شرایط فعلی ندارد و این موضوع باعث شده است تا برای مردم نگرانی‌های از جهت ایجاد انحصار و قرار گرفتن مجوز واردات در دست برخی از افراد از سوی دولت رخ دهد.
او تائید کرد که آیین‌نامه نیازی به تصویب مجلس ندارد و این موضوع داخلی وزارت‌خانه است و باید در خود دولت و وزارت صمت بررسی شود.
سعیدی همچنین تاکید کرد که هر روز تأخیر در فرایند واردات خودروهای کارکرده خسارات عدیده جانی و مالی به عهده دارد و مسئولیت این خسارات بر عهده کسانی است که به هر شکلی این موضوع را  با تأخیر مواجه می‌کنند.

آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به‌زودی ابلاغ می‌شود

این سخنان در حالیست که چندی پیش نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفته بود: انتظار می‌رود ظرف یک الی دو هفته آینده آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شود. هنوز صحبت کردن در خصوص جزئیات این آئین‌نامه زود است. بحث‌های متعددی در حال انجام است. ما نیز نقطه نظرات خود را ارائه کردیم. تلاش ما بر این است که آئین‌نامه اجرایی که نوشته می‌شود، اهداف قانون‌گذار را نیز تامین کند.

وی در ادامه تاکید کرد: گروه‌ها و افرادی نیز مخالفت‌هایی نسبت به این موضوع داشته و مطالبی را مطرح می‌کنند که مورد تایید ما نیست. ما در تلاش هستیم که آئین‌نامه نهایی قانون نوشته شده را به درستی پوشش دهد.

واردات خودرو بی کیفیت چینی به ایران

خودروهای چینی جدید در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شدند. بر طبق مستندات معتبر اکثر این خودروها در چین با شکست در فروش روبرو شدند. این خودروها چه مشخصاتی دارند و اصلا ارزش خرید دارند؟

علی رغم تصویب شدن قانون واردات خودرو، همچنان شاهد هجوم خودروهای چینی جدید به بازار کشور هستیم. از شرکت کرمان موتور که قبل‌تر نمایندگی رسمی هیوندایی بود تا گروه بهمن که محصولات مزدا را مونتاژ می‌کرد، همه دست به دامان چینی‌ها شدند. البته مشکل واردات خودروی چینی نیست بلکه واردات خودروهای بی کیفیت چینی است. به هر حال در نمایشگاه خودرو مشهد تمام خودروهای چینی جدید معرفی شدند. در ادامه گزارش به معرفی خودروهای چینی جدید می‌پردازیم و ارزش خرید هر کدام را بررسی می‌کنیم.

BAC X۳ Pro از کرمان موتور

واردات خودرو

 
کراس اوور BAC X۳ Pro در میان خودروهای چینی جدید، یک کراس اوور ساب کامپکت کوچک است که رقیب مستقیم جک S۳ و ام وی ام X۲۲ Pro مدیران خودرو است. BAC X۳ Pro با پیشرانه تنفس طبیعی ۱.۵L به قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتون‌متر با گیربکس CVT در کنار وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی حتی روی کاغذ هم حرفی برای گفتن ندارد.

ظاهر خودرو از جک S۳ بهتر است اما شاید به پای ام وی ام X۲۲ Pro نرسد. کیفیت کابین خودرو پایین است به طوری که در قسمت‌های مختلف کابین پلیسه و کج و معوجی قابل مشاهده است.

واردات خودرو

این خودرو که نام اصلی آن Maple است و یکی از زیر مجموعه‌های برند جیلی است، در چین هم فروش خوبی نداشت و تولید آن هم متوقف شد.

اگر این خودرو قابلیت حرکتی در حد پژو ۲۰۷ هم داشته باشد باید کلاهمان را به هوا بیندازیم!

KMC A۵ دو ستاره‌ای از کرمان موتور!

واردات خودرو

ماجرا این است که کمی قبل‌تر شرکت سیف خودو همین خودرو که در اصل SWM G۰۱F است را وارد کرد و بعد از مدتی هم آن را رها کرد و مشتری‌ها ماندند با لوزام یدکی نایاب این خودرو! حالا این بار کرمان موتور قرار است این خودرو با دو ستاره ایمنی CNCAP را با نام KMC A۵ به بازار عرضه کند.

این کراس اوور نسبتا خوش چهره حاصل خریداری شرکت موتورسیکلت‌سازی SWM ایتالیا توسط شرکت برلیانس است که به تازگی اعلام ورشکستگی کرد! هر چند ظاهر خودرو زیباست اما موتور خودرو با کد SWD۱۵T همان موتور برلیانس‌های H۲۲۰ و H۳۳۰ بازار کشور است که به توربو شارژر مجهز شده است. این پیشرانه ۱.۵L توربو قادر است ۱۵۴ اسب بخار نیرو و ۲۱۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این نیرو و گشتاور توسط گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تـر به محور جلو این خودرو منتقل می‌شود.

واردات خودرو

این خودرو از لحاظ ایمنی وضعیت خوبی ندارد چرا که تنها دو ستاره CNCAP نصیبش شده است. از طرف دیگر وزن ۱۶۰۰ کیلوگرمی برای این خودرو بالا است و به نظر نمی رسد با نسبت وزنی مخصوص “۱۰” خودروی چالاکی باشد. سیستم تعلیق قدیمی Torsion Bar در قسمت عقب نیز نوید دهنده یک سواری خشک توام با کوبش و ناپایداری است.

واردات خودرو

حتی با اینکه این خودرو در چین قیمتی برابر با ۱۰۵ هزار و ۹۰۰ یوان (۷۲۳ میلیون تومان) دارد با فروش ۴۳۴ عددی در ماه ژوییه (تیر ماه) امسال و کسب رتبه ۲۱۰ در کلاس کراس اوورهای ساب کامپکت، در قعر جدول فروش خودرو در چین قرار گرفت.

اصرار دو شرکت داخلی (سیف خودرو در گذشته و کرمان موتور به زودی) برای مونتاژ چنین خودرویی واقعا جای تامل دارد.

KMC X۵ از کرمان موتور

واردات خودرو

دیگر عضو لیست خودروهای چینی جدید کراس‌اوور KMC X۵ است که نسخه فیس‌لیفت جک S۵ کرمان موتور است. KMC X۵ که در بازار خودرو چین با اسامی سهول X۶ و JAC JS۶ نیز شناخته می‌شود با موتور ۱/۵ لیتری توربو به قدرت ۱۷۲ اسب بخار به بازار می‌آید.

این موتور که با کد HFC۴GC۱.۶D توسط JAC تولید می‌شود قادر است ۱۷۲ اسب بخار قدرت در ۴۸۵۰ تا ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور نیز ۲۵۱ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ بهترین عملکرد خود را دارد. نیرو و گشتاور این موتور هم توسط گیربکس ۶ سرعته خودکار دوکلاچه تر به محور جلو منتقل می‌شود.

واردات خودرو

سیستم تعلیق این خودرو در عقب مولتی لینک است که می‌تواند نوید بخش یک سواری نرم و راحت باشد. این خودرو در ظاهر و کابین بهتر از جک S۵ است اما باید دید آیا ایرادات شایع جک S۵ مانند سوختن واشر توربو، داغ شدن و سوختن گیربکس و … در آن بر طرف شده است یا خیر.

واردات خودرو

VGV U۷۵ از ایلیا موتور

واردات خودرو

شاید گم‌نام ترین محصول در لیست خودروهای چینی جدید سینوتراک VGV U۷۵ باشد!

قطعاً نام سینوتراک VGV U۷۵ پلاس را نه فقط ما ایرانی‌ها، بلکه بسیاری از چینی‌ها هم نشنیدند. این کراس اوور اندازه متوسط محصول برندی در چین است که Sinotruk (تلفظ صحیح: ساینوتراک) نام دارد.

موتور این خودرو که با کد HY۴C۲۰B تولید می‌شود ۲۲۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۳۸۵ نیوتن‌متر گشتاور در میان دورهای ۱۸۰۰ تا ۳۶۰۰ تولید می‌کند. تمامی نیروی این موتور توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (ZF با تورک کانورتر) به محور جلو منتقل می‌شود.

واردات خودرو

هر چند مشخصات فنی خودرو قابل قبول است اما باید بدانید وزن این خودرو ۲۲۰۵ کیلوگرم است که عدد بالایی محسوب می شود. نسبت وزنی مخصوص “۱۰” حتی روی کاغذ هم هیجان انگیز نیست.

اگر به آمار فروش این کراس‌اوور چینی در کشور مبداء نگاه کنیم، قطعاً با ارقام فروش قابل توجهی روبه‌رو نخواهیم شد. VGV U۷۵ پلاس در سال جاری میلادی، فقط ۶۴۷ مشتری در کل کشور چین داشت.

حتی باور اینکه تعداد مشتریان کراس‌اوور VGV U۷۵ پلاس در طول سال ۲۰۲۲ حتی به ۵۰۰ نفر هم نرسید، بسیار مشکل است. اما حقیقت دارد.

واردات خودرو

کراس‌اوور VGV U۷۵ پلاس در تیر ماه امسال در چین ۱۳۷ مشتری داشت که این رقم، رکورد فروش سال ۲۰۲۳ برای محصول Sinotruk به‌شمار می‌رفت.

اما اگر تخمین بزنیم که ایلیا موتور تمامی تولیدات این خودرو را در سال ۲۰۲۳ خریداری کرده‌باشد، یعنی کمتر از ۶۵۰ دستگاه از کراس‌اوور VGV U۷۵ پلاس را در بازار خودرو ایران خواهیم دید!

بستیون T۷۷ از بهمن موتور

واردات خودرو

بستیون T۷۷ کراس اوور وارداتی جدید بهمن موتور دیگر عضو لیست خودروهای چینی جدید است که با موتور ۱.۵ لیتری توربو به بازار می‌آید. فروش این کراس‌اوور در بازار خودرو چین به قدری ناامیدکننده است که حتی در بین صد کراس اوور کامپکت پرفروش چینی هم نامی از آن مشاهده نمی‌شود.

T۷۷ بهمن موتور مجهز به موتور چهار سیلندر توربو ۱.۵ لیتری است که قادر به تولید ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۵۸ نیوتن‌متر گشتاور است.  نیروی موتور این خودرو توسط  آن منتقل می‌شود.

واردات خودرو

نتیجه این مشخصات در کنار وزن ۱۵۱۵ کیلوگرمی، نسبت وزنی مخصوص “۹” است که خبر از عملکرد معمولی خودرو (در صورت انتقال صحیح قدرت توسط  گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر به محور جلو) می‌دهد.

Bestune در واقع همان بسترن (Besturn) قدیمی است که روزگاری سدان B۳۰ آن در بهمن موتور تولید می‌شد. از آنجایی که برندها و نام‌ها به‌طور مداوم در بازار خودرو چین تغییر می‌کنند، Besturn هم تبدیل به Bestune شد.

فروش افتضاح در چین

این خودرو حتی با وجود قیمت ۱۰۵ هزار و ۸۰۰ یوان (معادل ۷۲۴ میلیون) در چین باز هم فروش فاجعه باری داشته است و این کراس اوور را می‌توان با تخفیف‌های ۱۰ هزار یوانی در نمایندگی‌های بستیون خریداری کرد!

واردات خودرو

اردیبهشت ماه امسال رکورد فروش بستیون T۷۷ ثبت شد. تعداد تقاضا برای خرید این کراس اوور به ۸۴۵ دستگاه رسید که باز هم مرز فروش یک هزار دستگاه در ماه را رد نکرد.

اما با نزدیک شدن به خرداد ماه امسال، نه تنها به تعداد مشتریان این خودرو اضافه نشد، بلکه دوباره روند کاهش فروش آن نیز در چین شروع شد. به‌طوری‌که در خرداد ماه امسال ۴۷۱ نفر و در تیر ماه ۳۶۱ نفر برای خرید بستیون T۷۷ ابراز علاقه‌مندی کردند.

به دلیل همین فروش بسیار ضعیف، بستیون T۷۷ حالا در جایگاه یکصد و نهم فروش در میان کراس‌اوورهای کامپکت چینی قرار دارد.

چانگان UNI-K

واردات خودرو

چانگان UNI-K شاید جذاب ترین محصول در لیست خودروهای جدید چینی باشد. اما سایپا براساس قوانین فعلی واردات خودرو به ایران، امکان واردات این خودرو به کشور را ندارد. چراکه حتی نسخه پایه مدل ۲۰۲۳ این کراس‌اوور چینی، بیش از ۲۰ هزار دلار در چین قیمت دارد.

UNI-K با دو قوای فنی متفاوت در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. هنوز مشخص نیست که دو نمونه‌ موجود در ایران از چه موتوری برخوردار هستند.

نسخه هیبریدی این خودرو با استفاده از یک موتور توربو ۱.۵L و یک سامانه هیبریدی قادر است ۲۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۸۵ نیوتون‌متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد. این قدرت و گشتاور توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) به چرخ‌های جلو یا تمامی چرخ‌ها منتقل می‌شود. این اعداد برای وزن ۲۰۷۵ کیلوگرمی خودرو خوب به نظر می‌رسند.

واردات خودرو

دیگر پیشرانه قابل سفارش برای این خودرو یک موتور ۲ لیتری توربو با کد JL۴۸۶ZQ۵ است که می‌تواند قدرتی برابر با ۲۳۰ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتون‌متر را تولید کند. این توان توسط گیربکس ۸ سرعته AT به محور جلو یا هر دو محور خودرو منتقل می‌شود.

UNI-K در چین بسته به نوع آپشن‌ها و تجهیزات از حدود یک میلیارد تومان برای مدل پایه بنزینی تا یک میلیارد و ۴۱۷ میلیون تومان برای نسخه فول هیبریدی قیمت دارد. با توجه به شرایط موجود این خودرو در کشور احتمالا قیمتی بیش از دو میلیارد تومان خواهد داشت.

فروش ضعیف در چین

واردات خودرو

با گذشت هفت ماه از سال جاری میلادی، ۹ هزار و ۳۶۷ دستگاه از نسخه بنزینی چانگان Uni-K در چین به فروش رسید. این تیپ از Uni-K اکنون چهل و سومین کراس اوور پرفروش در آن کشور به شمار می‌رود. نسخه هیبریدی این خودرو نیز تاکنون ۳ هزار و ۷۲۹ خریدار در کشور مبدا داشت. این تیپ از Uni-K براساس آمار فروش تجمیعی تا تیر ماه سال جاری، نود و هفتمین کراس اوور پرفروش در بازار خودرو چین است. Uni-K گرچه ظاهر زیبا و شاید کیفیت ساخت خوبی داشته‌باشد، اما هنوز نتوانسته است که حتی چینی‌ها را برای خرید به سمت خود جلب کند. جالب است بدانیم که پرفروش‌ترین کراس‌اوور اندازه‌متوسط در بازار خودرو چین، فولکس‌واگن تیگوان نسخه لانگ است که روزی ۱۳۸ هزار نفر در چین آن را خریداری می‌کنند!

هر چند برند چانگان جزو برندهای مرغوب و پیشروی چینی به شمار می‌رود اما برخی از مدل‌های آن مانند همین Uni-K در چین هم موفق نبودند و سایپا هم دقیقا همین مدل را برای واردات برگزیده است!

بهمن G۹

واردات خودرو

G۹ نخستین پیکاپ فول سایز در بازار چین است. خودرویی که ZX Auto از پسوند ۱۹۴۹ برای آن استفاده کرده تا میزان وابستگی به آن را بهتر درک کنیم.

واردات خودرو

زیر درب موتور این پیکاپ چینی خبری از موتور ۵ لیتری Ti-VCT هشت سیلندر ۴۰۰ اسب بخاری فورد F۱۵۰ نیست! بلکه G۹ تمام تلاش خود را کرده تا بلکه در ظاهر بتواند شباهتی به اسطوره پیکاپ های آمریکایی داشته باشد.

به عنوان یک کپی باید عنوان کرد که کار ZX Auto چندان بد از آب در نیامده است. اما مسئله اصلی این است که موتور این خودرو چهار سیلندر ۱۹۶۷ سی سی توربوشارژ بوده و نهایت قدرت آن به ۱۹۴ اسب بخار در می رسد. بماند که برخی از رسانه ها در تلاش هستند تا آن را ۲۰۰ اسب بخاری معرفی کنند!

واردات خودرو

گشتاور خروجی این موتور نیز ۳۶۰ نیوتن متر بوده که باز هم برخی رسانه ها به اشتباه رقم ۳۶۵ نیوتن متر را برای آن ذکر کرده اند.

فروش معمولی در چین

واردات خودرو

چینی ها می توانند لو آپشن ترین مدل بنزینی G۹ را در کشورشان به قیمت ۷۳۲ میلیون تومان خریداری کند. فول آپشن ترین مدل بنزینی این خودرو نیز در چین ۹۹۲ میلیون تومان قیمت خورده است. برای محاسبه قیمت این خودرو در بازار ایران کافیست کمی این ارقام را به دو برابر نزدیک تر کنید!

در رابطه با وضعیت فروش G۹ در بازار چین باید عنوان کرد که این خودرو سی و چهارمین پیکاپ پر فروش آن کشور است. یعنی پایین تر از جک T۸ (رده ۳۰) و جی ام سی تایگر ریگان خودرو (رده ۸).

اما در عین حال فروش آن موفق تر از خودروهایی چون کینگ لینگ تاگا پادرا دیزل (رده ۳۵)، فوتون تونلند ایران خودرو (رده ۶۰) و کلوث مکس موتور (رده ۶۵) است.

هر چند ظاهر این خودرو البته بیشتر در نمای جلو شبیه پیک آپ های افسانه ای آمریکایی است اما جایگاه آن در بین خود چینی ها کاملا معمولی است آن هم با قیمت یک پژو ۲۰۷ در ایران!

انجمن شکست‌خوردگان چینی یا نمایشگاه خودرو؟

همان طور که از نظرتان گذشت، تمام خودروهای چینی جدید معرفی شده در نمایشگاه مشهد، شکست خورده و سرافکنده‌ترین محصولات خودروسازان چینی هستند. دریغ از واردات و مونتاژ حتی یک خودروی مرغوب چینی!

به نظر می‌رسد چین با تسلط فوق العاده به بازار خودرو و محدودیت‌های آن در ایران، از فروش محصولات با کیفیت و پر فروشش به ایران خودداری می‌کند تا بتواند خودروهایی را که مدتی روی خطوط تولیدش بودند و با شکست در فروش مواجه شدند را در ایران به فروش برساند تا بخشی از ضررش را جبران کند.

در این میان اما ظاهرا مونتاژکاران کشور نیز هیچ مشکلی با این قضیه ندارند و فقط به فکر تامین منافع خویش هستند. چرا که می‌توانستند با گفتن یک “نمی‌خواهیم”  غلیط به چین، از تبدیل شدن کشور به حراجی خودروهای بی کیفیت چینی جلوگیری کنند و در عوض انرژی و سرمایه خود را صرف واردات خودروهای کارکرده یا نو با کیفیت کنند.

هر چند کشور ما در شرایطی سخت و پر از محدودیت به سر می برد اما وضعیت امروز بازار خودرو کشور ما به علت ممنوعیت واردات خودرو و سو استفاده برخی از این ممنوعیت است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: