پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش سایت خبرآزاد،پس از روی کار آمدن دولت روحانی به رغم از میان نرفتن تورم در کشور، قیمت دلار با کاهش ۲۰ درصدی همراه بود. در همان زمان بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که سرکوب نرخ ارز عواقب جبران‌ناپذیری دارد و خودش را در آینده در شوک‌های شدید ارزی نشان خواهد داد. بی‌توجهی دولت در این زمینه و بروز نتایجی که اقتصاددانان هشدار می‌دادند باعث شد تا با چهار شوک ناشی از جهش ارزی، فقر در کشور افزایش ۶ برابری پیدا کند و اکنون نیز پس از افزایش احتمال بازگشت آمریکا به برجام، پیش‌بینی‌ها حکایت از سرکوب مجدد نرخ ارز دارد. داوود سوری اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گسترش نیوز نسبت به تبعات این اقدام به شدت هشدار داد که در ادامه از نظر می‌گذرانید. 

سرکوب قیمت دلار از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیکتر است!

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که قیمت دلار در چه شرایطی شیب نزولی خواهد یافت، اظهار داشت: اگر التفات داشته باشید، ما در تمامی سال‌های پس از انقلاب با سرکوب نرخ ارز مواجه بودیم و تمامی دولت‌ها فارغ از رویکرد سیاسی و اقتصادی که آن را اظهار می‌کردند، بدون استثنا به سیاست سرکوب نرخ ارز دست زدند و جهش‌های ارزی سه سال اخیر تنها بخشی از واقعیتی است که بروز پیدا کرد. اگر قرار باشد که دولت به دلایل سیاسی بخواهد پس از بازگشت آمریکا به برجام، دوباره دست به سرکوب قیمت دلار بزند، این بار اتفاقات بسیار ناگوارتری برای بخش تولید و اشتغال در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.

از همین رو باید ابراز امیدواری کنیم که سیاستگذاران پولی کشور ر سر عقل آمده باشند و به سوی سیاست‌های پولی و ارزی پراشتباه گذشته میل نکنند. در غیر این صورت با موج بلندی از افزایش بیکاری و تعطیلی صنایع و کسب‌وکارهای خرد و کلان مواجه خواهیم شد و حتی امکان رشد از حوزه‌های کشاورزی و گردشگری به سادگی سلب خواهد شد و روندهای غلط گذشته دوباره بر فضای اقتصاد کشور سایه‌افکنی خواهد کرد. 

قیمت دلارداوود سوری در ادامه با بیان این که قیمت دقیقی را نمی‌شود برای دلار پیش‌بینی کرد، خاطرنشان ساخت: تخمین زدن یک قیمت با توجه به حجم نقدینگی کشور و ذخایر ارزی ممکن است اما این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که قیمت دلار بیشتر تابع تقاضای عمومی در بازار است. از همین رو تعیین قیمت برای دلار خیلی منطقی نیست. با این حال طبعا قیمت دلار زیر ۲۰ هزار تومان نیست و هر قیمتی زیر این محدوده، به معنای مداخله ارزی شدید دولت و پول‌پاشی در بازار است که در نتیجه همان سرکوب نرخ ارز که سبب نگرانی دلسوزان اقتصاد کشور خواهد شد، رخ می‌دهد و دوباره باید منتظر افزایش پایه پولی کشور، افزایش واردات و افزایش قاچاق کالاهای استراتژیکی مثل بنزین، گازوئیل و گندم و سایر مواد خوراکی باشیم و در همین شرایطی که با بحران بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنیم بازهم افزایش نرخ بیکاری داشته باشیم که حتما استحضار دارید که این نرخ از منطقه قرمز عبور نیز عبور کرده است. 

دولت تورم را پشت سرکوب قیمت دلار پنهان می‌کند

این اقتصاددان در پایان با بیان اینکه قیمت دلار در کشور به یک پارامتر مطلوبیت سیاسی دولت‌ها بدل شده است، یادآور شد: بسیاری از دولت‌ها به جای اتخاذ تصمیم صحیح برای اقتصاد کشور در تله افتخار گرفتار می‌شوند و دوست دارند که مردم از آن‌ها به عنوان دولت‌هایی یاد کنند که قیمت دلار را ثابت نگاه داشتند و این در شرایطی است که دولت نمی‌تواند اقتصاد کشور را گروگان یک طرز فکر پوپولیستی قرار بدهد و باید از این فرصت برای حمایت غیررانتی از تولیدکنندگان داخلی بهره‌مند شود. هرچند باز هم در آستانه انتخابات قرار داریم و دولت تلاش می‌کند تا نرخ بالای تورم را در پشت سرکوب قیمت دلار پنهان کند که جای بسی تاسف و نومیدی دارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: