پایگاه خبری خانه فوتبال:

ارزش سهام عدالت نوسان دارد. حالا مبنای دریافت کارت اعتباری است. سهام عدالت جهت کمک به معیشت مردم طراحی شد . سهام عدالت دارای سود است برای سهامداران . سود سهام عدالت به حساب مردم واریز شد .خبرهای سهام عدالت را با ما دنبال کنید 

نگاهی به پرتفوی سهام عدالت نشان می‌دهد از ۴۹ شرکت حاضر در این سبد، ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی بوده و ۱۳ شرکت نیز غیربورسی هستند.

ارزش سهام عدالت هر روز منتشر می‌شود. ارزش سهام عدالت مرتبا در نوسان است. ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در اولین هفته خرداد ماه، به ۱۴ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش این سبد در هفته گذشته روی قیمت ۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان قرار داشت.ارزش سبد یک میلیونی سهام عدالت نیز در پایان این هفته روی رقم ۲۷ میلیون و ۴۵۱ هزار تومان ایستاد. این سبد در هفته گذشته ۲۷ میلیون و ۱۱ هزار تومان ارزش داشت.

سود عملکردی سال ۹۹ شرکت‌های بورسی سهام عدالت ۲۱ اسفند سال گذشته برای سهامداران مشمول واجد شرایط واریز شده است، اما همچنان خبری از سود عملکردی ۱۳ شرکت غیربورسی نیست. بر همین اساس دستیار رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.

پیمان حدادی گفت: سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت عمدتا توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال وصول است، که در آینده نزدیک به حساب سهامداران واریز خواهد. البته که ارزش این سود بسیار کمتر از واریزی‌های قبلی است.

منبع: اقتصادآنلاین

 سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت با هدف خصوصی‌ سازی و واگذاری سهام شرکت ‌های دولتی به اقشار کم درآمد از زمان دولت نهم طراحی و اجرا شده است. این طرح شامل سهام حدود ۵۰ شرکت دولتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی بود. افرادی که سهام عدالت به آنها تعلق گرفته جزو سهامداران شرکت ‌های بورسی و فرابورس در نظر گرفته می ‌شوند.

به نقل از فارس، ۷۰ درصد شرکت‌ های حاضر در سبد سهام عدالت در بورس حضور دارند و سهامشان قابل معامله در بورس است. مابقی این شرکت ها به دلایل مختلف هنوز وارد بازار سرمایه نشده‌اند.

سرقت غیر قانونی از سهام مردم

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور گفت: ترک فعل در امر بازارگردانی سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری منجر به افت ارزش دارایی مردم و همچنین سبب خلق فرصت نا مشروع برای سرمایه‌داران بزرگ شده است.

حسین امینی خواه با اشاره به تضییع حقوق سهامداران سهام عدالت توسط شورای عالی بورس اظهار داشت: ترک فعل در امر بازارگردانی سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری منجر به افت ارزش دارایی مردم و همچنین سبب خلق فرصت نامشروع برای سرمایه‌داران بزرگ شده است. 

وی افزود: با توجه به اینکه در مصوبات آیین نامه آزادسازی سهام عدالت، مصوبه‌ای به پیشنهاد سازمان بورس در شورای عالی بورس به تصویب رسید که براساس این مصوبه به شرکت‌ها سپرده‌گذاری مرکزی به طور غیر قانونی اختیار داده شد که بدون اذن و طی مراحل قانونی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که مالک سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر هستند ۵ در هزار دارایی آن‌ها از سبد دارایشان کسر و به قیمت پایانی روز انتقال به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه منتق و معادل آن به شرکت‌های واحد سرمایه‌گذاری تخصیص داده شد. 

مسببان‌ عدم اجرای بازار گردانی سهام عدالت باید پاسخگو باشند 

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور عنوان کرد: متاسفانه علی‌رغم گذشت بیش از یک سال موضوع بازارگردانی سهام عدالت اجرایی نشده است که همین امر سبب افت ارزش سهام سرمایه‌گذاری‌های استانی تا ۶۰ درصد کمتر از ارزش ذاتی سهام‌ های مردم شده که این امر خلاف حقوق عامه سهام داران و همچنین دستورات مقام معظم رهبری رقم خورده که در همین راستا باید مسببان این امر پاسخگو باشند. 

وی بیان کرد: از دیگر بن بست‌های ناشی از تعلل صندوق توسعه بازار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و ایجاد صف‌های فروش این است که به جای اتخاذ تدبیر سازنده و حل مسئله در اقدامی بدتر و سوال برانگیز و مغایر انذارمقام معظم رهبری در رابطه با توجه به‌عدم تسلط سرمایه‌داران بزرگ به حقوقی‌های بازار سرمایه که از مصادیق سرمایه داران بزرگ هستند مجوز جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری‌های استانی داده شده است. 

امینی خواه گفت: امیدواریم با توجه به ضرورت موضوع مراجع ذی ربط افرادی که قصور منجر به تضییع حق و دارایی مردم شده‌اند شناسایی و با آن‌ها برخورد شود. 

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که جهت جلوگیری از تضییع حقوق در گام نخست با توجه به خریدهای هدفمند و با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی نماد سرمایه گذاری‌های استانی بسته و ترتیبات مقرر برای بازارگردانی در اسرع وقت اجرایی و سپس نمادها با قیمت صحیح بازگشایی شوند. 

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور با بیان اینکه عدم اتخاذ تدبیر مناسب در نحوه قیمت گذاری سرمایه سهام سرمایه گذاری‌های استانی سبب ایجاد حس بی‌عدالتی و تبعیض بین سهامداران عدالت استان‌های مختلف می‌شود گفت: ارزش دارایی تمامی سهام داران عدالت به نسبت سهامشان و همچنین میزان دارایی و پرتفوی سرمایه گذاری‌های استانی نیز به نسبت سهامداران برابر است اماعدم توجه به الزامات خاص در پذیرش شرکت‌های مذکور در بورس سبب شده است ارزش سهام در دو استان همسایه اختلاف زیادی دارد. 

وی عدم اجرای ماده ۱۰ آیین نامه آزادسازی سهام عدالت را از دیگر تخلفات شورای عالی بورس دانست و اظهار داشت: علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری در بند ۸ ابلاغیه سال ۸۵ و همچنین ماده ۳۸ قانون اصل ۴۴ که عدم اجرای ماده ۱۰ آیین نامه آزادسازی سهام عدالت منجر به تصرف غیر قانونی و استمرار مدیریت دولتی در۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر بورسی و غیر بورسی شده است در همین راستا امیدواریم در اولین فرصت مصوبه غیرقانونی شورای عالی بورس لغو و نمایندگان سهام عدالت مطابق ماده ۱۰ آیین نامه در جایگاه هیئت مدیره حاضر و در مجامع دارای اختیار حق رای و اتخاذ تصمیم شوند. 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: