پایگاه خبری خانه فوتبال:

واردات خودرو با تعرفه جدید آغاز می شود. واردات خودرو قوانین جدیدی دارد. واردات خودرو مشمول برخی از خودروها می شود. واردات خودرو با متقاضیان زیادی همراه است. جزئیات جدید واردات خودرو را بخوانید.

این شرکت ها می توانند خودرو وارد کنند

​مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت نام و شناسه ملی شرکت های واردکننده خودرو را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس نامه توکلی لاهیجانی مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت به باقری مدیر دفتر مقررات صادرات و واردات فعال سازی شناسه ملی شرکت های واردکننده خودرو در مرحله نخست آغاز شد.
در این نامه آمده است:
"نام و شناسه ملی شرکت های واردکننده مرحله نخست بر مبنای مستندات اولیه ارائه شده مطابق با الزامات آیین نامه واردات خودرو و جلسات کارشناسی برگزار شده، به منظور ایجاد دسترسی برای ثبت نام شناسه خودرو ارسال می‌شود".
شایان ذکر است مستندات ارائه شده این شرکت ها از نظر قرارداد با شرکت خودروساز خارجی، وضعیت خدمات پس از فروش و برنامه ریزی سرمایه گذاری فناورانه در حال بررسی است . 

واردات خودرو

اصلاحات آئین نامه واردات خودرو انجام شد

بعد از گذشت ۲۰ روز از اعلام سه ایراد مجلس شورای اسلامی به مصوبه واردات خودرو کسب اطلاعات تسنیم از این موضوع نشان از آن دارد که ایرادات در معاونت حقوقی و وزارت صنعت بررسی شد و در نهایت یک اصلاحیه به هیئت دولت ارسال شده است که این موضوع مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفته است.
با تصویب هیئت وزیران وزارت صنعت باید طی چند روز آینده روند ثبت سفارش واردات خودرو را با توجه به افراد واجد شرایط آغاز کند.
اما همچنان این آیین‌نامه برای واردکنندگان با ابهامات زیادی همراه است که همین موضوع عاملی شده است تا روند واردات خودرو با سرعت بیشتری انجام نشود.
واردکنندگان خودرو معتقدند با توجه به آیین‌نامه واردات خودرو از لحاظ نوع و تعداد دو مدل خودروی هیوندایی، دو مدل خودروی میتسوبیشی، دو مدل محصول رنو و احتمالاً یک محصول داتسون یا سوزوکی که زیر ۲۰ هزار یورو هستند امکان واردات خواهند داشت اما شروط آیین‌نامه باعث شده است شرکت‌ها برای اجرای این موضوع مردد شوند و در تلاش برای تسهیل روند واردات خودرو هستند.
۱۲ مهرماه قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در قالب نامه‌ای ایرادات سه‌گانه مصوبه دولت درخصوص واردات خودرو را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرده است.

در این نامه تأکید شده است: براساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو ـ مصوب ۱۴۰۱ ـ «واردات خودرو برابر آیین‌نامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت شرایط پیشنهاد می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد مجاز است.»، بنابراین، بند ۸ مصوبه که تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی این تصویب‌نامه را به‌جای کمیسیون‌های متشکل از چند وزیر، صرفاً به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول نموده از حیث تغییر مرجع تعیین، مغایر قانون است.

علاوه بر این نظر به تبصره ۲ ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب ۱۳۹۲ ـ که مقرر می‌دارد: «دولت حدود و مقررات استفاده از ارز را تعیین می‌کند» بنابراین بند ۸ مصوبه ناظر به تفویض این امر به وزارت صنعت، معدن و تجارت از حیث تغییر مرجع تعیین، مغایر قانون است.»

چهار خودرو ساخت داخل به جای واردات خودرو

 فعلا باید چشم‌انتظار آریا، تارا دنده‌ای V۳، هایما ۸S و ریسپکت باشیم

واردات خودرو فعلا منتفی است. چون سخنگوی وزارت صمت گفته به‌جز این وزاتخانه، نهادهای دیگری مثل بانک مرکزی، گمرک و ... در بحث واردات خودرو نقش دارند و به‌همین دلیل الان نمی‌شود زمان دقیقی برای این فرآیند مشخص کرد. امید قالیباف آب پاکی را روی دست طرفداران واردات خودرو ریخت و صحبت‌های اخیر او نشان می‌دهد در ماه‌های آینده به‌جای خودروهای خارجی باید چشم‌انتظار محصولات جدید خودروسازان خودمان باشیم. سایپا روی آریا به‌عنوان یک خودرو اقتصادی با موتور سه سیلندر تمرکز دارد. ایرانخوردو مهیای عرضه تارا دنده‌ای V۳ و هایما ۸S مونتاژی شده و بهمن‌موتور وعده فروش ریسپکت در پاییز امسال را داده است.

شماره یک| آریا

واردات خودرو

 آریا کراس‌اور جدید سایپا در بازار است، اما برای ملاقات با آن باید حداقل تا سال آینده صبر کرد. درحالی‌که قرار بود تولید انبوه آریا از نیمه دوم امسال آغاز شود، مدیرعامل سایپا اخیرا اعلام کرد عرضه این محصول به بازار احتمالا در نیمه اول سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود. علاوه بر تغییر در زمان‌بندی عرضه آریا، جدیدترین اظهارات مسئولان سایپا نشان می‌دهد در طراحی این مدل قرار است به‌جای موتور توربوشارژ M۱۵TC شاهین از موتور ME۱۶ استفاده شود. همان موتوری که ایرانخودرو به‌اسم TU۵P روی مدل‌هایی مثل پژو پارس استفاده می‌کند. هنوز اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی آریا در دسترس نیست، اما تا الان می‌دانیم سایپا تصمیم گرفته این محصول اقتصادی را با موتور سه سیلندر و حجمی معادل یک تا ۱.۲ لیتر روانه بازار کند. همچنین گفته شده که مصرف سوخت ترکیبی این مدل کمتر از ۵.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

شماره دو| تارا دنده‌ای V3

واردات خودرو

تارا دنده‌ای را به اسم مجهزترین سدان دنده‌ای معرفی می‌کنند. منظور از آپشن‌های تارا دنده‌ای V۳ سانروف برقی دو حالته، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای که این امکانات در نسخه تارا دنده‌ای معمولی وجود ندارد. در اتاق تارا دنده‌ای V۳ هم کلیدهای بالابر شیشه در تارا دنده‌ای V۳ از کنسول میانی به درها انتقال پیدا کرده است. اما در بخش فنی تقریبا پیشرفتی وجود ندارد. همان موتور TU۵P تارا دنده‌ای معمولی، به‌عنوان قلب تپنده تارا دنده‌ای V۳ ایفای نقش می‌کند، اما نکته مهم تغییر گیربکس پنج دنده به شش دنده است. موضوعی که به کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور مخصوصا در حین حرکت با سرعت‌های بالا کمک می‌کند.

شماره سه| ریسپکت

واردات خودرو

ریسپکت احتمالا همین امسال وارد بازار می‌شود و تا الان قیمت آن درکارخانه مشخص شده است. مدیرعامل بهمن‌موتور وعده داده پاییز امسال اولین فروش ریسپکت کلید می‌خورد و گفته می‌شود این محصول با قیمت ۷۳۷ میلیون تومان فروخته خواهد شد. در جریان رونمایی از ریسپکت در نمایشگاه خودرو ۱۴۰۱ تهران مدیرعامل بهمن‌موتور میزان داخلی‌سازی ریسپکت را مثل سایر مدل‌های مونتاژی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اعلام کرد. از نظر ظاهری در نگاه اول ریسپکت بی‌شباهت به آریزو هفت مدیران‌خودرو نیست. در بخش فنی با موتور ۱.۵ لیتری سروکار داریم که می‌تواند نهایتا توانی معادل ۲۳۰ نیوتن‌متر و قدرتی به‌اندازه ۱۵۶ اسب بخار تولید کند. مصرف سوخت ۶.۹ لیتری به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر جزو سایر مشخصات فنی ریسپکت به‌شمار می‌رود.

شماره چهار| هایما 8S

واردات خودرو

هایما ۸S در نیمه دوم امسال به تولید انبوه می‌رسد. طبق قولی که مدیرعامل ایرانخودرو داده، پنج هزار نسخه از محصول مونتاژی جدید این کارخانه، نیمه دوم امسال در خراسان تولید خواهد شد. در نمایشگاه خودرو امسال، هایما ۸S برای نخستین بار رونمایی شد و همان موقع پرچمدار خانواده هایما در ایران لقب گرفت. علت تعریف و تمجیدها از هایما ۸S اضافه شدن اغلب آپشن‌های خانواده هایما به این محصول است. ورود و استارت بدون کلید، سقف پانورامیک، دوربین ثبت وقایع، آینه‌های تاشو برقی، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، سیستم نمایش میزان باد لاستیک، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار درها هنگام تصادف و دوربین ۳۶۰ درجه بخشی از لیست بلندبالای امکانات هایما ۸S اعلام شده است. از نظر فنی موتور هایما ۸S تفاوتی با نسخه‌های قبلی ندارد و همچنان شاهد قرار گرفتن موتور ۱.۶ لیتری به‌عنوان قلب تپنده این مدل هستیم که نیرویی معادل ۱۹۲ اسب بخار و ۲۹۳ نیوتن‌متر به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

ماجرای عجیب واردات خودرو

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت واردات خودروهای خارجی، گفت: قطعاً تا پایان امسال و تا سقف یک میلیارد دلار خودروی خارجی وارد کشور خواهد ‌شد. مجلس وظیفه قانون‌گذاری در این حوزه را بر عهده داشت که اقدامات لازم را در این خصوص انجام داد.

طاهری به آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با اسقاط خودرو نیز اشاره و اظهار کرد: حدود ۶۰ پیشنهاد درباره موضوع اسقاط خودرو از سوی نمایندگان مطرح شده و لایحه مذکور به کمیسیون ارجاع شد تا بررسی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

واردات خودرو کلا خوش بینانه است

مهدی دادفر در رابطه با گمانه‌زنی‌ها برای واردات خودروهای کره‌ای و ژاپنی اظهار کرد: تصور اینکه قرار باشد خودروهای کره‌ای و ژاپنی وارد شوند، بسیار خوشبینانه است. فرآیند وارداتی که در این آیین‌نامه تبیین شده، بعید به‌نظر می‌رسد که منتج به واردات خودرو شود؛ چه برسد به اینکه قرار باشد خودروهای کره‌ای و ژاپنی وارد شوند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: از همین رو اینکه با توجه به رفتار کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها و موضع‌گیری سیاسی آن‌ها، آیا خللی در واردات خودرو از این کشورها ایجاد خواهد شد، همه بسته به این است که آیا واردات واقعا صورت خواهد گرفت یا خیر. اگر واردات خودرو به قطعیت برسد، واردکنندگان نیز درخواست خود را اعلام خواهند کرد اما متاسفانه با آیین‌نامه ابلاغی، واردات خودرو کلافی سردرگم خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه با فرض انجام واردات، مگر چه تعداد خودرو وارد خواهد شد که بخواهد دست اشخاص خاص باشد یا واردکنندگان حقیقی؟ فراموش نکنیم که هدف از آزادسازی واردات خودرو، تنظیم بازار و کاهش قیمت بود. حال آیا با حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو آن هم براساس این آیین‌نامه، می‌توان بازار را تنظیم کرد یا منتظر کاهش قیمت‌ها بود؟ این موضوع خود جای بحث بسیار دارد.

او تاکید کرد: واردات خودرو مستلزم رفع ابهامات آیین‌نامه و مشخص شدن تکلیف ماده ۲ این آیین‌نامه است. این در حالیست که در آیین‌نامه مذکور، میزان سود، عوارض گمرکی، تعداد خودروهای اسقاطی و بسیاری از موارد دیگر برای واردکنندگان مشخص نیست. به طور مثال ما هنوز نمی‌دانیم همچون روال پیش از ممنوعیت واردات، برای واردات باید گواهی اسقاط ارائه داد یا تغییراتی در نظر گرفته شده است.

دادفر ضمن اشاره به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای تایید نهایی دو شرکت واردکننده تا هفته ابتدایی مهر ماه گفت: براساس آیین‌نامه تدوین شده برای واردات، به نظر می‌رسد هیچ شرکتی واجد شرایط واردات نباشد. در حقیقت این دستورالعمل، واردات را با اگر و اماهای بسیار مواجه کرده است و همانطور که اشاره شد، بعید است که با این شیوه و به همین زودی‌ها شاهد واردات خودرو به کشور پس از چهار سال و نیم باشیم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با تاکید وزارت صمت بر واردات تا پایان مهرماه و امکان تحقق آن گفت: از خردادماه مقرر شده که واردات صورت گیرد و این وعده به تیرماه و شهریور و مهر هم رسید. باید فعلا منتظر ماند.

گفتنی است که هفته گذشته، سیدرضا فاطمی‌امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- ضمن اشاره به دریافت ۳۰۰ درخواست توسط شرکت‌ها یا اشخاص حقوقی برای واردات خودرو توسط وزارت صمت و حذف تعدادی در همان ابتدای امر (بنابر عدم مشمول بودن شرایط واردات) اظهار کرد: درخواست‌ها اخذ شده و در حال پالایش و بررسی است. تا ۱۰ روز ابتدایی مهر ماه، دو مورد از شرکت‌های درخواست کننده برای وزارت صمت مسجل شده که حائز شرایط برای واردات هستند اما قاعدتا بر تعداد آن‌ها افزوده و اسامی آن‌ها اعلام خواهد شد. بر این اساس واردات خودرو قطعی خواهد بود و در آینده نزدیک شاهد ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود.

همچنین مهلت ارسال و تکمیل مدارک برای واردکننده‌های خودرو که تا پیش از این، تا پایان شهریور ماه در نظر گرفته شده بود، تا پایان مهر ماه تمدید شد. گفته شده حداکثر تا پایان مهر ماه اسامی تمام شرکت‌های واجد شرایط اعلام خواهد شد.

روز شنبه نیز سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن اشاره به قول وزارت صمت، تاکید کرد: براساس آنچه که وزارت صنعت و معدن قول داده است باید ظرف دو هفته آینده واردات خودرو صورت گیرد. قطعا بر اساس قانون مصوب مجلس باید تا پایان سال جاری، تا سقف یک میلیارد دلار خودروی خارجی وارد شود. مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت را مکلف به واردات خودرو کرده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: