پایگاه خبری خانه فوتبال:

مدیران خودرو یک شرکت بین المللی است که توانسته جایگاه ویژه ای در صنعت و بازار خودرو ایران به دست آورد.مدیران خودرو شبکه ای متشکل از بیش از ۱۴۰ نمایندگی در سرتاسر کشور راه اندازی نموده است. تاکنون بیش از دویست هزار مصرف کننده در کشور محصولات مدیران خودرو را انتخاب کرده اند.شرکت مدیران خودرو درصدد است تا با ارئه مدل های کم مصرف، ایمن، زیبا و متنوع  و همینطور از هر نظر مناسب برای سلایق مختلف مشتریان، پاسخی ایده ال برای خواسته های آنها داشته باشد و در عمل شعار مدیران خودرو ایده ال را محقق نماید.

مردم شاکی از مدیران خودرو

یکی از منتخبان الویت تابستان می گوید:الان پائیز است یک سوم پول مرا  دو ماه و نیم است که گرفته اند ولی هر روز بابت دعوتنامه و تحویل خودروی آریزو فایو جدید مرا سر می دواند. دیگری می گوید حتی خود نمایندگی ها هم می گویند چه خودرویی ،اصلا خودرویی تولید نشده.شخص دیگری با عصبانیت می گوید شرکت پاسخ گو نیست حتی تلفن های تماس را قطع کرده اند.نمایندگی می گویند حرفی برای گفتن نداریم.خانمی می گوید شرکت بیخود کرده پول ما را بابت ماشینی که ندارد گرفته است تازه اگر دعوتنامه هم بدهد می خواهد 90 تا 120 روز دیگر خودرو بدهد تکلیف ما با الویت تابستان چه می شود.مدیران خودرو حق الناس را رعایت کند

مدیران خودرو پول نقد انصرافی ها را اعتباری پس می دهد

پس از انتشار اخباری در رابطه با بدعهدی مدیران خودرو در عودت پول مشتریان انصرافی، این شرکت هر گونه تاخیر با بدعهدی در این زمینه را رد کرد. با این حال آن‌طور مشتریان مدیران خودرو می‌گویند، این مونتاژکار به جای پول به آن‌ها کارت اعتباری، آن هم با تأخیر طولانی پس می‌دهد!

وضعیت بازار خودرو طی سال جاری به گونه‌ای پیش رفت که دیگر خرید خودرو حداقل از مونتاژکاران چندان توجیه اقتصادی ندارد. از این رو، بسیاری از متقاضیان خودروهای چینی که پیش از این در طرح‌های فروش آن‌ها شرکت کرده بودند، ترجیح دادند اعلام انصراف کنند. در حالی که انتظار می‌رود خودروسازان بلافاصله پس از انصراف وجه دریافتی را به حساب مشتریان بازگردانند، اما آن‌ها در عودت پول مشتریان یا تأخیر دارند و یا مانند مدیران خودرو به ترفندهای خاصی متوسل می‌شوند.

آن‌طور که مشتریان مدیران خودرو پیش از این اعلام کردند، این شرکت پس از انصراف مشتریان به جای استرداد پول نقد، به آن‌ها کارت اعتباری تحت عنوان «ام.وی.ام کارت» می‌دهد که اولاً با تأخیر طولانی به دست آن‌ها می‌رسد، در ثانی با محدودیت‌هایی نظیر سقف برداشت روزانه همراه است.

مدیران خودرو در پاسخ به تجارت‌نیوز، ضمن رد هرگونه ابهام در مورد ام‌.وی‌.ام‌.کارت، واریز وجه مشتریان به این کارت را صحیح دانست و اعلام کرد: این کارت‌ها زیر نظر بانک صادرات هستند و  هیچ تفاوتی با کارت بانکی عادی ندارند و از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردارند.

در این بین مشتریان نیز تأکید دارند همان‌طور که شرکت‌های خودروسازی در زمان فروش خودرو تمام پول را تمام و کمال دریافت می‌کنند و قبل از دریافت پول حتی حق انتخاب رنگ خودرو را به مشتری نمی‌دهند، در هنگام عودت هم باید همان‌قدر دقیق عمل کنند. سوال آن‌ها این است که آیا خودروسازان هم حاضر هستند در قبال دریافت کارت اعتباری، خودرو تحویل مشتریان دهند؟

تبدیل انحصار دولتی به انحصار چندجانبه

پس از راه‌اندازی و تأسیس شرکت‌های مونتاژکار خودرو در ایران و افزایش دامنه فعالیت آن‌ها، دولت بارها بحث شکست انحصار ایران خودرو و سایپا در صنعت خودروسازی را پیش کشید و هر بار که بحث از انحصار در این صنعت به میان آمد، به فعالیت خصوصی‌بودن مونتاژکاران تأکید کرد.

اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر خودروسازی ایران از انحصار دولتی عبور کرده و دچار انحصار چندجانبه شده است. حتی اگر سهامداران این شرکت‌ها، مدعیان بخش خصوصی باشند، آن‌ها هم از چنان حمایت دولت و فرادولتی برخوردارند که به همین راحتی وجه مشتریان را نزد خود نگه می‌دارند یا به شیوه‌های دلخواه و من‌درآوردی به تعامل با مشتری می‌پردازند.

تداوم اعتراض مشتریان مدیران خودرو

پس از انتشار گزارش تجارت‌نیوز، با عنوان «اعتراض مشتریان مدیران خودرو به نحوه بازپرداخت پول انصرافی‌ها» برخی مخاطبان بار دیگر ادعای مدیران خودرو را رد و تأکید کردند که استفاده از ام.وی.ام‌کارت با مشکلاتی همراه است و آن‌ها فقط دریافت پول نقد را قبول دارند. در ادامه برخی از اظهارات مشتریان مدیران خودرو آمده است.

«یک کارت به من دادند با سقف خرید پنج میلیون تومان، با کلی مکافات تونستم نقدش کنم.».

«آخه کارت یعنی چی؟ ما پول ریختیم به حساب شرکت؛ حالا این‌ها هم باید به حساب ما واریز بشه. این شرکت باید جریمه بشه. به دروغ گفته ماشین می‌دم، الان می‌گه ندارم. چند ماه پول رو نگه داشته. نهادهای نظارتی کجا هستند؟».

«من امروز انصراف دادم، گفت مبلغ ۲۰ روز دیگه در قالب یه کارت بهتون تحویل می‌شه.»

«اصلا کسی جوابگو نیست. 80 روز پول ما بدون محاسبه سود به حساب مدیران خودرو واریز شده است؛ متأسفانه پس از انصراف هم هیچ خبری نیست.».

«۲۰ روز انصراف دادم نمایندگی گیشا هنوز خبری از برگشت پول نیست.».

«بیش از 2.5 ماه است که انصراف دادم و پولم رو نگرفتم. بار آخرمون شد که از این شرکت خودرو می‌خریم.».

«من خودم رفتم برای انصراف و ۲۶۱ میلیون تومان پولم رو میخوام. میگن یه کارت اعتباری می‌دهند که تا امروز تسویه و یه ماه بعد شارژ می‌شه. تمام پرسنل نمایندگی بیشتر مشتری رو ترغیب به انصراف می‌کنند. دلیلش هم این است که خودشون بابت فروش یه سری خودروهای مشتریان که اونجاست کمیسیون می‌گیرند. من خودم با مسئول نمایندگی اتوبان لشکری صحبت کردم و گفتم تو قرارداد ما این روش برگشت پول قید نشده بود که متاسفانه هیچ حرفی برای گفتن نداشت.».

یکی از مشتریان هم که نظر متفاوتی داشت، برای تجارت‌نیوز نوشت: «من انصراف دادم، گفتن یک هفته تا سه هفته طول می‌کشه [پول برگرده]. 12 روزه ام.وی.ام‌کارت اومد. همون روز بردم بانک صادرات پول رو واریز کردند به حسابم. درسته خیلی گرون کرد خودروهاش رو، ولی پول انصرافی رو بدون اذیت تحویل داد. آریزو ۶پرو یک میلیارد و 24 میلیون تومان بود که یک بار شد یک میلیارد و و 99 میلیون و بار دوم به یک میلیارد و 240 میلیون تومان رسید. ما هم پولمون نرسید انصراف دادیم.».

در این باره تجارت‌نیوز آمادگی خود را برای هر گونه توضیحات مدیران خودرو با ارائه مستندات اعلام می‌کند تا شاید بدین شکل ابهامات مشتریان برطرف شود.

مدیران خودرو

مقاومت مشکوک مدیران خودرو از تحویل خودرو به خریداران

مدیران خودرو با وجود دریافت کامل وجه برخی متقاضیان تیگو هشت پرومکس و همچنین باوجود صدور سند، پلاک و بیمه‌نامه برای این خودروها، این خودروها را تحویل مشتری نمی‌دهد.

به گزارش مشرق، تعدادی از خریداران خودروهای شرکت مدیران خودرو در تماس با خبرگزاری فارس اعلام کرده‌اند که این شرکت ‌باوجود آنکه وجه خرید خودرو را به طور کامل از آنها دریافت کرده است، کارت و پلاک خودرو حتی بیمه‌نامه آن هم‌ صادر شده است، اما نسبت به تحویل خودرو اهتمامی ندارد و موجب نگرانی و ‌سرگردانی مشتریان خود شده است.

یکی از این خریداران گفت: در نوبت اول عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه که در اسفند ۱۴۰۱ انجام شد، ‌ برای خرید تیگو ۸ پرومکس ثبت‌نام کردیم و در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتیم، در اواخر فروردین امسال نیز پیامکی از سوی خودروساز برای مراجعه به نمایندگی و واریز وجه دریافت کردیم، ‌بعد از دریافت پیامک به نمایندگی مراجعه و مبلغی حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای خرید خودرو مذکور پرداخت کردیم، ‌بعد از انجام این مراحل، به ما ‌اعلام شد که خودرو حداکثر ظرف یک ماه تحویل داده خواهد شد، اما برخلاف انتظار و با گذشت بیش از ۳ ماه از زمان تکمیل وجه، هنوز خودرویی‌ تحویل داده نشده است.

‌نکته دیگری که درباره روند خلاف قانون شرکت مدیران خودرو قابل تأمل است، این است که مشتریان برگه سند، کارت خودرو ‌و همچنین بیمه‌نامه ‌خودرویی را که هنوز تحویل نگرفته‌اند، دریافت کرده‌اند؛ یکی از متقاضیان خودروهای مدیران خودرو در این‌باره گفت: چند روز پس از اینکه واریز وجه خرید خودرو (تیگو ۸ پرو مکس) را انجام دادم، از طریق پیامک متوجه شدم که کارت بیمه برای خودرویی که هنوز تحویل نگرفته‌ام، صادر شده است. همچنین پس از چند روز نیز سند سبز خودرو را از طریق پست دریافت کردم در حالی که خودرویی تحویل نگرفته‌ام.

به گفته این مشتری مدیران خودرو، ‌با توجه به این اتفاقات با نمایندگی مرکزی مدیران خودرو تماس گرفته و علت را جویا شدم که در پاسخ اعلام کردند «خودروها مشکل خروج از گمرک دارند».

به گفته این خریدار خودرو، نمایندگی مدیران خودرو به وی اعلام کرده است که مجوز گمرک برای ورود این خودرو به کشور صادر نشده است و به همین دلیل فعلا امکان تحویل این خودروها به مشتریان وجود ندارد.

* مدیران خودرو برای اجرای مصوبه شورای رقابت مقاومت می‌کند

این خریدار با بیان اینکه ظاهرا مشکل اصلی خودروساز در عدم تحویل خودرو قیمت خودرو است، بیان داشت: پیامک واریز وجه خودرو اواخر فروردین امسال ارسال شد و در آن زمان نسبت به واریز مبلغ حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به حساب خودروساز اقدام کردیم؛ شورای رقابت در اواسط اردیبهشت قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کرد و قیمت مصوب شورای رقابت برای این خودرو یک میلیارد تومان کمتر از قیمت کارخانه‌ای این خودرو بود و لذا خودروسازان در همان زمان مخالفت خود را با قیمت‌های مصوب اعلام کردند، اما با وجود انتقاد نسبت به قیمت‌ها از سوی وزارت صمت مکلف شدند تا نسبت به عرضه خودرو با قیمت‌های مصوب اقدام کند، با این شرایط در حال حاضر با گذشت بیش از ۳ ماه از واریز وجه به حساب خودروساز نه تنها خودرویی تحویل نگرفته‌ایم، بلکه معلوم نیست که چه زمانی خودروساز نسبت به تحویل خودروها اقدام می‌کند.

وی اظهار داشت: این‌ در حالی است که همین خودروساز به مشتریانی که به‌صورت مستقیم به نمایندگی مراجعه کنند همین خودرو را به قیمت حدود ۳ میلیارد تومان می‌فروشد و تحویل می‌دهد، بنابراین به نظر می‌رسد خودروساز مشکلی برای تحویل خودرو ندارد، اما تمایلی به اجرای مصوبه شورای رقابت ندارد، زیرا براساس مصوبه ۱۶ اردیبهشت قیمت این خودرو نسبت به قیمت کارخانه‌ای حدود یک میلیارد تومان کاهش یافت و براساس مصوبه خودروساز باید هم خودرو به مشتری تحویل دهد و هم یک میلیارد تومان پول به مشتریان بازگرداند.

* مدیران خودرو خودروی پلاک‌شده خریدارن را چرا گرو گرفته است؟ ‌

این مشتری مدیران خودرو گفت: الان مسأله مهم‌تر این است که به هر حال وقتی کارت، بیمه‌نامه و پلاک برای خودرویی صادر می‌شود، این خودرو وجود خارجی در کشورمان داشته است که پلاک ملی شده است، اما اینکه نمایندگی به ما می‌گوید صبر کنید تا خودروی شما برسد، منطقی نیست، سوال من این است که خودرویی که توسط نیروی انتظامی پلاک و به نام خریدار شده و بیمه آن صادر شده است، ‌چرا در انبارهای مدیران خودرو مانده است؟ الان دو موضوع قابل توجه است یکی اینکه زمان یک ساله بیمه‌نامه ‌این خودرو در حال طی شدن است و دیگر آنکه‌ اگر با این خودرو تخلفی رخ دهد، درواقع منِ مالک طبق قانون مقصر هستم در حالی که خودرویی را هم تحویل نگرفته‌ام.

 صدور پلاک و بیمه‌نامه برای خودروهایی که هنوز از گمرک خارج نشده‌اند/ تیگو هشت‌های فروخته شده کماکان در منطقه آزاد بم‌

پس از این تماس‌هایی که ‌خریداران مدیران‌خودرو داشتند و برای پیگیری این تخلف مطالبه‌گری کردند، خبرنگاران موضوع را با روابط عمومی مدیران خودرو مطرح کردند و خواستار ارائه توضیحات از سوی این مونتاژکار شدند، اما ‌وجود گذشت چندین روز، هیچ پاسخی در این رابطه از سوی این خودروساز ارائه نشد.

پیگیری ها از ‌نمایندگی‌های‌ شرکت مدیران خودرو ادامه یافت که یکی از متصدیان فروش در این‌باره گفت:‌ مجوز گمرک این خودروها هنوز صادر نشده بنابراین پیمانکار اجازه ورود این خودرو را ندارد.

این متصدی فروش مدیران‌خودرو در پاسخ به اینکه‌ خودروی مونتاژی تولید داخل باید چه مجوزی برای واردات از گمرک دریافت کند؟ ‌ گفت: کارخانه‌ تیگو ۸ پرومکس در منطقه آزاد بم واقع شده است، بنابراین برای ورود این خودرو به سرزمین اصلی، باید مجوز گمرک صادر شود که مدتی صدور این مجوزها با مانع همراه بود، اما اخیرا موانع آن حل شده و احتمالا به مرور عرضه این خودروها به مشتریان از ابتدای هفته آینده آغاز می‌شود.

شورای رقابت پس از اینکه بازار خودروهای مونتاژی را انحصاری تشخیص داد، برای اولین بار در سال جاری به موضوع قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی ورود کرد، بطوری که در اواسط اردیبهشت امسال قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی را مصوب و ابلاغ کرد.

در مصوبه نخست قیمت خودروهای مونتاژی قیمت خودروها بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان نسبت به قیمت کارخانه‌ای این خودروها کاهش داشت، به همین دلیل این قیمت‌ها مورد انتقاد خودروسازان قرار گرفت.

اگرچه وزارت صمت با برگزاری جلساتی این خودروسازان را مکلف به اجرایی کردن قیمت‌های مصوب شورای رقابت کرد، اما هیچکدام از خودروسازان مونتاژکار نسبت به عرضه خودرو به این قیمت‌ها اقدام نکردند.

اخیرا و در ۱۷ تیرماه نیز شورای رقابت برای دومین بار نسبت به قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی اقدام کرد و مصوبه آن را در روز ۱۸ تیرماه ابلاغ کرد که در این مصوبه قیمت تعدادی از خودروها برای اولین بار اعلام شد و قیمت تعدادی از خودروها نیز نسبت به مصوبه نخست افزایش یافت.

در مصوبه ۱۶ اردیبهشت شورای رقابت قیمت تیگو ۸ پرومکس ۱۴.۸۳۲.۷۵۹.۹۸۱ ریال و در مصوبه ۱۷ تیرماه قیمت این خودرو ۲۱.۱۶۸.۲۸۶.۱۷۳ ریال تعیین شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: