پایگاه خبری خانه فوتبال:

قرعه کشی خودرو با تغییر شرط همراه شد.جدیدترین خبر از سخت شدن شرکت در قرعه کشی خودرو .فیلتر جدید در قرعه کشی خودرو.قرعه کشی خودرو شاید به طور کامل حذف نشود. جزئیات جدید از قرعه کشی خودرو را بخوانید.

حذف جدیدترین شرط قرعه کشی خودرو؟

ابهام فقهی در واریز کامل مبلغ خودرو پیش از قرعه کشی احتمال حذف این بند از محدودیت ها را خرید خودرو را تقویت می کند.
امروز یک عضو کمیسیون صنایع و معادن در تذکری این ابهام را در صحن مجلس مطرح کرد. علیرضا سلیمی در تذکر خود به انتقاد از شرایط حاکم بر ثبت نام قرعه کشی خرید خودرو پرداخت.
نماینده محلات و دلیجان در مجلس گفت وجه شرعی و قانونی اینکه گفته‌اند مردم باید ابتدا به صورت کامل پول اتومبیل را به حساب واریز کنند، سپس در قرعه کشی شرکت داده می شوند روشن نیست.
این انتقاد در حالی مطرح می شود که سیاست گذار خودرویی به دنبال این بود تا از مسیر این محدودیت جدید بتواند جاده منتهی به قرعه کشی برای در اختیار گرفتن محصولات شرکت های خودروساز را باریک کند. فاصله قیمتی میان قیمت های بازار و کارخانه سبب شده تا بسیاری از دارندگان سرمایه برای حفظ سرمایه خود در لاتاری خودرو شرکت کرده و تلاش کنند تا از این مسیر سرمایه در اختیار خود را چند برابر کنند.

محدودیت جدید در نظر گرفته شده برای حضور در طرح های فروش خودروسازان برای اولین بار در طرح فروش فوری خودروسازی سایپا مورد توجه قرار گرفت. این ایده از فروش بورسی خودرو به نوعی وام گرفته شده است.

فریز شدن قیمت پایه خودروهای عرضه شده روی تابلوی بورس کالا سبب شد تا بخش زیادی از مشتریان از این مسیر خارج شوند. البته دارندگان سرمایه چندان از این ایده استقبال نکرده و بیشتر دوست دارند این بند حذف شود.

اما به نظر می رسد سخنان سلیمی دست اندازی در ارتباط با دریافت مبلغ خودرو آن هم به صورت کامل ایجاد کند و سبب حذف این بند از لیست محدودیت های خرید خودرو از کارخانه شود.

باید منتظر واکنش سیاست گذار خودرویی در قبال تذکر نماینده محلات و دلیجان بمانیم.

اگر این چهار شرط را ندارید دور قرعه کشی خودرو از کارخانه را خط بکشید

سیاست گذار خودرویی از جدیدترین محدودیت خرید خودرو از کارخانه رونمایی کرده است. بر اساس اعلام وزارت صمت متقاضیان خرید خودرو باید متناسب با خودرویی که قصد خرید آن را دارند وجه آن را در حساب داشته باشند.
این محدودیت را می توان جدیدترین دست اندازی دانست که در مسیر متقاضیان خرید خودرو در کارخانه تعیین شده است. سیاست گذار به دنبال این است تا با اهرم محدویت صف قرعه کشی را خلوت کند.
علاوه بر این محدودیت شاهد هستیم که پیش تر نیز مدیران صمت محدودیت هایی را در جاده عرضه خودرو به قیمت کارخانه پیش بینی کرده بودند.
داشتن 18 سال سن بعلاوه دارا بودن گواهینامه پایه سه، نداشتن پلاک فعال انتظامی، دریافت نکردن خودرو طی 48 ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا را می توان محدودیت هایی دانست که فرد متقاضی باید  داشته باشد تا بتواند در صورت برنده شدن در لاتاری خودرو، محصولات خودروسازان برایشان فاکتور شود.
با توجه به این محدویت ها به نظر می رسد طرح فروش خودروسازان خلوت شود. این را می توان به صورت محسوس در اولین فروش فوری سایپا که فردا با توجه به این محدودیت روز سه شنبه هفته جاری برگزار می شود، شاهد بود.
اما پیش بینی می شود حتی با محدودیت جدید باز هم متقاضیان خرید خودرو از کارخانه به تعداد بورس کالا کاهش پیدا نکند. زیرا همچنان در طرح های فروش خودروسازان خبری از افزایش قیمت پایه نخواهد بود و متقاضیان می توانند محصولات عرضه شده را با قیمت ابتدایی در اختیار بگیرند.

قرعه کشی خودرو و حذف تدریجی 4 روش فروش خودروسازان در بازار خودرو  

قرعه کشی خودرو

بررسی ها نشان می دهد در سال 96، مردم علاوه بر خرید با تحویل فوری می توانستند از دو مسیر پیش خرید قطعی (با سود مشارکت و قیمت قطعی) و پیش خرید عادی (با قیمت غیرقطعی و سود مشارکت)، به صورت مدت دار خرید کنند. همچنین مشارکت در تولید وجود داشت که بیشتر مطلوب آن هایی بود که قصد سرمایه گذاری داشتند و نیاز زیادی به خودرو نداشتند. این افراد در روش مشارکت در تولید می توانستند در مدت زمان طولانی تری (حدود سه سال) ضمن مشارکت در تولید خودروسازان کسب سود کنند و در نهایت خودرو بخرند.

اما در کنار همه موارد فوق، باید به روش لیزینگی خرید خودرو هم اشاره کرد که تا سال های گذشته علاوه بر خودروسازان، توسط لیزینگ های بانکی و نیز شرکت های آزاد لیزینگ انجام می شد، اما پس از کاهش تولید، از سوی خودروسازان محدود و عملاً کنار گذاشته شد. هر چند اکنون توسط برخی شرکت های آزاد (و نه خودروسازان) همچنان ادامه دارد.

معایب و مزایای لیزینگ بدون قرعه کشی خودرو

در این مدل فروش خودرو، فروشندگان عمدتاً به صورت اجاره به شرط تملیک، خودرو را به متقاضیان واگذار می کردند. مزیت این نوع فروش خودرو، این بود که خریداران در مدت زمان اندکی در حدود یک هفته یا 10 روز بدون بوروکراسی های اضافی می توانستند از خودروسازان به طور مستقیم خودرو تهیه کنند و هزینه آن را اقساطی بپردازند. منتها، عمدتاً سند خودرو تا اتمام دوره بازپرداخت اقساط نزد خودروساز یا شرکت لیزینگ باقی می ماند، اما طبق دستورالعمل بانک مرکزی، لیزینگ ها مجاز بودند در فرایند فروش اقساطی خود، نرخ سودی تا 3 واحد درصد بالاتر از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (یعنی با فرض نرخ های کنونی تا 21 درصد) را لحاظ کنند. همین موضوع موجب می شد تا هزینه تمام شده خودرو با لحاظ پرداخت بلندمدت، افزایش یابد. همچنین هزینه های اجباری نظیر بیمه بدنه نیز به هزینه های خریدار اضافه می شد. در هر حال، روش لیزینگ برای خریدارانی که نیاز سریع تر به خودرو داشتند و در عین حال، پول نقد کمتری در اختیار داشتند یا خریداران خودروهای گران تر، طرفداران خاص خود را داشت.با وخیم تر شدن اوضاع تولید خودرو، کار به جایی رسید که تا سال گذشته تنها روش فروش خودرو به قرعه کشی محدود شد که انتقادات زیادی را برانگیخت. یکی از شاخص ترین انتقادات در این زمینه محاسباتی بود که نشان می داد در فرایند قرعه کشی خودرو، رانتی بیش از 100 هزار میلیارد تومان به برندگان این فرایند تخصیص یافته است.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: