پایگاه خبری خانه فوتبال:

سازمان هواشناسی کشور یک سازمان دولتی است.سازمان هواشناسی مسئولیت رصد و بررسی و آمار هوا و بارش را به عهده دارد.سازمان هواشناسی با بررسی نقشه های هواشناسی و اطلاعات ماهواره ای سعی در اعلام وضعیت آینده هواشناسی  هشدار لازم دارد.

هشدار نارنجی بارش‌ برای تهران و ۷ استان دیگر از عصر امروز

سازمان هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی از عصر امروز تا اوایل شب در تهران، البرز و ۶ استان دیگر خبر داد و اعلام‌کرد: بارش‌های رگباری با شدت کمتر در سایر استان‌ها تا فردا ادامه دارد.

بر اساس اعلام هواشناسی، امروز سه شنبه بارش‌ها در تهران، البرز، دامنه و ارتفاعات مازندران، غرب اصفهان، نیمه شرقی قزوین، ارتفاعات سمنان، جنوب شرق فارس، دامنه و ارتفاعات شمال و شرق و غرب هرمزگان شدت می‌یابد.

رگبار و رعد و برق در تهران

هواشناسی برای این شرایط هشدار نارنجی صادر کرده و خواستار آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی شده است.

بارش‌ها هم چنین امروز در قم، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، زنجان، ارتفاعات غربی یزد، نیمه جنوبی کرمان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و فارس با شدت کمتری مجددا در ساعت عصر ادامه خواهد داشت.

فردا چهارشنبه نیز در اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، ارتفاعات تهران، البرز، سمنان، ارتفاعات غربی یزد، شمال هرمزگان، غرب گلستان، ارتفاعات جنوبی کرمان بارش باران همراه با باد شدید ادامه خواهد داشت.

فعالیت سامانه بارشی امروز موجب اختلال در تردد بین شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، وزش باد شدید موقت در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهن‌سال خواهد شد.

هواشناسی برای این شرایط به اجتناب از تردد بویژه در جاده‌های کوهستانی، پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه کرده است.

هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۸ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار برای ۸ استان از جمله تهران از احتمال طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، برخورد صاعقه و سقوط سنگ در ارتفاعات خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز با گذر امواج کم‌دامنه از تراز میانی جو در دامنه‌های البرز مرکزی واقع در مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان، دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های مرکزی، قم، غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، جنوب شرق فارس، ارتفاعات هرمزگان و جنوب کرمان در برخی ساعات رگبار پراکنده همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

چهارشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی بارش‌های خفیف انتظار می‌رود و در چهارمحال و بختیاری،‌ اصفهان، مناطقی از شمال و جنوب فارس،‌ ارتفاعات هرمزگان و جنوب کرمان افزایش ابر، گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

از روز پنجشنبه تا شنبه هفته آینده در ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان رگبار پراکنده دور از انتظار نیست، در سایر مناطق کشور جو پایداری مستقر می‌شود که باعث افزایش دما در نیمه غربی کشور خواهد شد.

به گزارش تسنیم، طی 5 روز آینده در برخی مناطق شمال شرق، شرق، بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود، شرق دریای عمان در این مدت مواج است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی به‌همراه استمرار رشد ابرهای همرفتی (به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/05/17: تهران، البرز، دامنه و ارتفاعات مازندران، غرب اصفهان، نیمه‌شرقی قزوین، ارتفاعات سمنان، جنوب شرق فارس، دامنه و ارتفاعات شمال و شرق و غرب هرمزگان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد بین‌شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، وزش باد شدید موقت در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی، پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، عدم فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

خنک‌ترین استان ایران در روزهای گرم سال این‌جاست

ایسنا نوشت: رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار پراکنده، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در برخی استان‌ها و افزایش نسبی دما در نیمه غربی کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: سه‌شنبه (۱۷ مرداد) با گذر امواج کم دامنه از تراز میانی جو در دامنه‌های البرز مرکزی واقع در مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان همچنین در دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در استان‌های، مرکزی، قم، غرب اصفهان و چهارمحال و بختیاری افزایش ابر در بعضی ساعات رگبار پراکنده گاهی همراه با رعدوبرق وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. در ضمن ساعات بعد از ظهر در ارتفاعات جنوب شرق فارس، هرمزگان و جنوب کرمان نیز ابرناکی و رگبار پراکنده و وزش باد رخ می‌دهد.

وی افزود: چهارشنبه (۱۸مرداد) در ارتفاعات البرز مرکزی بارش خفیف انتظار می‌رود و در چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات غرب و جنوب اصفهان، مناطقی از شمال و جنوب فارس، ارتفاعات هرمزگان و جنوب کرمان به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: پنجشنبه تا روز شنبه (۱۹ تا ۲۱ مرداد) در ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان رگبار پراکنده دور از انتظار نیست. در سایر مناطق کشور جوی پایدار مستقر می‌شود که در نیمه‌غربی کشور موجب روند افزایش نسبی دما خواهد شد.

وی ادامه داد: در پنج روز آینده در برخی مناطق شمال شرق، بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در بعضی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان گفت: شرق دریای عمان نیز در این مدت مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا ( ۱۸ مرداد ) صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد و از بعد از ظهر افزایش باد با حداقل دمای ۲۸ و حداکثر دمای ۳۶ و روز پنجشنبه ( ۱۹ مرداد) صاف تا کمی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۹ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۷ و ۱۸ مرداد) اهواز با دمای ۴۸ و ۴۹ درجه سانتیگراد گرمترین و شهرکرد با دمای ۱۲ و ۱۰ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مرکز استان کشور است.

هواشناسی قزوین هشدار نارنجی بارش صادر کرد

مدیرکل هواشناسی استان قزوین از صدور هشدار نارنجی درباره بارندگی خبر داد و گفت: بر این اساس امروز شاهد بارش‌های رگباری باران همراه با وزش بادهای شدید و احتمال بارش تگرگ روبه‌رو خواهیم بود.

یوسف شیخ‌الملوکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از صدور هشدار نارنجی درباره بارندگی در برخی نواحی و مناطق استان قزوین خبر داد و گفت: بر این اساس فردا شاهد بارش‌های رگباری باران همراه با وزش بادهای شدید و احتمال بارش تگرگ روبه‌رو خواهیم بود که میزان بارندگی در ارتفاعات سنگین‌تر است.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین مخاطره این بارندگی هم بالا رفتن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال جاری شدن سیلاب در نواحی پربارشی مانند روستاهای الموت شرقی و شهرستان آوج است و باید هم‌استانی‌ها مراقب باشند مانند بارش‌های سیل‌آسای مردادماه 1400 غافلگیر نشوند و باید بتوانیم به هجم بارش‌های ناشی از ناهنجاری اقلیمی عادت کنیم.

شیخ‌الملوکی با اشاره به احتمال برخورد صاعقه در ارتفاعات و قلل کوهستانی گفت: بنابراین روستاییان و به ویژه دامداران سنتی که گاو و گوسفند خود را برای چرا به ارتفاعات می‌برند و همچنین کوهنوردان باید از رفتن به ارتفاعات حذر کرده و مراقب جان خود و دام‌های خود باشند.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین با بیان اینکه وزش شدید باد 2 مخاطره در پی دارد، گفت: یک خطر خیرش گردوخاک و گردوغبار محلی است که منجر به آلودگی هوا به ویژه در مناطقی مانند آبیک و الوند می‌شود که در این مورد باید افراد دارای حساسیت‌های تنفسی و بیماری‌های زمینه‌ای حتی‌الامکان در فضای باز تردد نکنند.

شیخ‌الملوکی افزود: در ضمن وزش بادهای شدید می‌تواند به سازه‌های شهری و تبلیغاتی خسارت بزند و در این زمینه باید تمهیدات پیشگیرانه برای استحکام‌بخشی به این تجهیزات اعمال شود.

همچنین شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین هم امروز هشداری درباره عدم تردد در حاشیه، حریم و بستر رودخانه‌ها صادر کرد. در این هشدار از مردم استان قزوین خواسته شده که به حاشیه رودخانه‌، آبراهه، مسیل، دریاچه سد نهب و زیاران و حتی رودخانه خشکیده نروند و ماشین‌آلات پیمانکاری را از بستر و حریم رودخانه خارج کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: