پایگاه خبری خانه فوتبال:

سازمان هواشناسی کشور یک سازمان دولتی است.سازمان هواشناسی مسئولیت رصد و بررسی و آمار هوا و بارش را به عهده دارد.سازمان هواشناسی با بررسی نقشه های هواشناسی و اطلاعات ماهواره ای سعی در اعلام وضعیت آینده هواشناسی  هشدار لازم دارد.

هواشناسی / هوای تهران در وضعیت نارنجی و ناسالم 

شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای تهران امروز یکشنبه در حالی همچون روزهای گذشته با قرار گرفتن روی عدد ۱۳۴ در وضعیت نارنجی (آلوده برای گروه‌های حساس) قرار دارد که ۶ نقطه از شهر دارای وضعیت قرمز است.

در این شرایط بهتر است کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی از تردد در فضای باز خودداری کنند.

هواشناسی: ایران در فاز ال‌نینو قرار گرفت!

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به کم‌بارشی‌های گسترده آبان، گفت: ایران در فاز ال‌نینو قرار دارد و بارش‌ها در آذرماه بالاتر از نرمال می‌شود.

احد وظیفه اظهار کرد: طی چند هفته گذشته هجوم هوای گرم شمال آفریقا به سمت سمت شرق اروپا باعث شد تا سامانه‌های مهاجر که در مدیترانه شرقی توسعه یافته و پس از آن وارد ایران می‌شدند، تضعیف شود.

وی ادامه داد: در بارش‌های فصل سرد سال عمدتاً سامانه‌هایی خیلی موثر هستند که در شرق مدیترانه توسعه یافته و در ادامه باعث توسعه جریان‌های سطوح زیرین از سمت دریا از اقیانوس هند و دریای سرخ به سمت ایران می‌شوند.

وی با بیان این‌که امسال این اتفاق به دلیل هجوم هوای گرم از مناطق شمالی آفریقا به سمت اروپای شرقی و خاورمیانه روی نداد، افزود:‌در نتیجه به‌خصوص در آبان‌ماه با کم‌بارشی‌های گسترده مواجه شدیم. 

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با تاکید بر این‌که آبان‌ماه به‌خصوص نیمه دوم ماه گذشته از لحاظ بارشی برای کشور اهمیت داشت، اضافه کرد: خوشبختانه این شرایط تا حدودی برطرف شده است. هفته گذشته سامانه‌های بارشی از شرق مدیترانه و اروپای شرقی به سمت خاورمیانه حرکت کرد که بارش‌های خوبی در جنوب غرب و جنوب ایران داشت.

وظیفه گفت: امیدواریم با توجه به شرایط دورپیوندی دیگری که در بارش‌ها موثر بوده و در زمان حاضر در فاز مناسب قرار دارند به‌تدریج و به‌خصوص در آذرماه شرایط بارندگی بهبود یابد و وضعیت از این که هست بهتر شود.

وی درباره ال‌نینو نیز گفت: ایران از نظر دمایی در محیط اقیانوس آرام در فاز ال‌نینو یعنی فاز مثبت یا همان گرم قرار دارد. به طور آماری و نه دقیق با ال‌نینو بارش‌ها در ایران به‌خصوص در عرض‌های جنوبی و جنوب غرب کشور بیشتر از نرمال می‌شود و گرایش به بهبود بارندگی‌هاست. این بارندگی‌ها به‌خصوص در پاییز و آذرماه است.

هشدار هواشناسی

وی با بیان این‌که ال‌نینو یک اثر مثبت در بارندگی دارد، تصریح کرد: البته عوامل دیگری در بارش‌ها تاثیرگذار هستند که پیش‌بینی پذیر هم نیستند. این عوامل در بازه زمانی کوتاه‌مدت می‌توانند اثر ال‌نینو را افزایش یا کاهش دهند. همین عوامل با هجوم هوای گرم از شمال آفریقا باعث شدند چرخنده‌های منطقه مدیترانه تقویت و وارد ایران شوند تا ساختار تاثیر ال‌نینو خنثی شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی یادآور شد: به‌طور نرمال در سال‌های ال‌نینو بارندگی‌ها در ایران بیشتر از نرمال بوده است، به‌طور مشخص طی نیم قرن اخیر وقتی آمار بلندمدت را بررسی می‌کنیم به همین اعداد و ارقام می‌رسیم. امیدواریم با تغییرات صورت گرفته رفته رفته بارش‌ها بهبود یابد و به‌شرایط نرمال در انتهای پاییز و اوایل زمستان برسیم.

هواشناسی / بارش برف و باران در غرب کشور از فردا

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: از روز دوشنبه (۶ آذرماه) با ورود سامانه بارشی به کشور بارش برف و باران در غرب کشور آغاز و رفع آلودگی کلانشهرها پیش‌بینی می‌شود.

صادق ضیاییان در گفت وگو با ایسنا افزود: یکشنبه (۵ آذرماه) در غالب مناطق کشور جوی آرام و پایدار مستقر  است‌. در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کرج، تهران اراک و اصفهان تراکم آلاینده‌های جوی پدیده حاکم است‌. در اردبیل و سواحل شمالی کشور وزش باد جنوبی و افزایش دما رخ می‌دهد. بتدریج بعد از ظهر در برخی نقاط شمال غرب کشور افزایش ابر، گاهی رگبار پراکنده و وزش باد رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: دوشنبه (۶ آذرماه) با ورود سامانه بارشی به شمال غرب در استان‌های مرزی آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بارش باران و برف، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی آغاز می‌شود همچنین در سایر مناطق واقع در شمال غرب و غرب کشور ابرناکی رگبار پراکنده و وزش باد انتظار می‌رود. در این روز به سبب وزش باد آلودگی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت از بین خواهد رفت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: سه شنبه (۷ آذرماه) در برخی مناطق غرب و جنوب غرب نیز بارش پراکنده رخ می‌دهد و با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر، در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان مازندران، گلستان و خراسان شمالی بارش و کاهش نسبی دما آغاز می‌شود. در ضمن بارش برف در ارتفاعات البرز رخ می‌دهد و دریای خزر مواج می‌شود.

وی اضافه کرد: بعد از ظهر در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، برخی نقاط سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان رگبارو رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد و این موج در اواخر وقت از شرق کشور خارج می‌شود.

به گفته ضیاییان چهارشنبه (۸آذرماه) در شرق هرمزگان رگبار پراکنده و وزش باد انتظار می‌رود و در سایر مناطق کشور جوی آرام و پایدار مستقر می‌شود.

وی اضافه‌ کرد: پنجشنبه (۹ آذرماه) در ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی افزایش ابر و وزش باد انتظار می‌رود و در شهرهای پرجمعیت کرج، تهران و اراک افزایش غلظت آلاینده‌های جوی پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۶ آذرماه) صاف تا قسمتی ابری، وزش باد و در اواخر وقت افزایش ابر، گاهی بارش پراکنده با حداقل دمای ۶  و حداکثر دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و طی ‌سه شنبه(۷ آذر ماه)  کمی ابری تا نیمه ابری و وزش باد، گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای  ۸ و حداکثر دمای ۱۵  درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی فردا و پس فردا(۶ و ۷ آذر  ماه)  بندرعباس با دمای ۲۹ و ۲۸  درجه سانتیگراد گرم‌ترین و  شهرکرد با  دمای منفی ۲ و منفی ۳ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

منبع: تسنیم و ایسنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: