پایگاه خبری خانه فوتبال:

سازمان هواشناسی کشور یک سازمان دولتی است.سازمان هواشناسی مسئولیت رصد و بررسی و آمار هوا و بارش را به عهده دارد.سازمان هواشناسی با بررسی نقشه های هواشناسی و اطلاعات ماهواره ای سعی در اعلام وضعیت آینده هواشناسی  هشدار لازم دارد.

اخبار هواشناسی ایران امروز 1 شهریور 1402

سازمان هواشناسی از بارش باران، رعدوبرق و کاهش دما در نوار شمالی کشور طی روز جمعه خبر داد و برای استان‌های ساحلی جنوب هشدار سطح زرد صادر کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی 2 روز آینده به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات زاگرس مرکزی، ارتفاعات هرمزگان، جنوب فارس و برخی مناطق استان اردبیل رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

روز جمعه با نفوذ جریانات خشک شمالی در ارتفاعات استان‌های واقع در شمال  غرب، برخی مناطق استان‌های ساحلی دریای خزر و خراسان شمالی و شنبه آینده در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، سواحل دریای خزر، شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و شمال شرق سمنان رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. یکشنبه آینده بارش‌ها در سواحل دریای خزر و شمال شرق ادامه خواهد داشت.

همچنین جمعه در استان‌های ساحلی دریای خزر شنبه علاوه بر این مناطق در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق کشور کاهش نسبی دما روی می‌دهد. طی 5 روز آینده در شرق کشور به‌ویژه زابل وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش تسنیم، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز تا شنبه آینده آسمان شهرهای نجف،‌کربلا، کاظمین و سامرا صاف همراه با وزش باد و احتمال وقوع پدیده گردوخاک پیش‌بینی شده است.

بیشینه دما امروز اول شهریورماه در شهرهای نجف 49 درجه، کربلا 48، کاظمین 49 و سامرا نیز 48 درجه خواهد بود. بیشینه دما در شهرهای مرزی ایران نیز از جمله تمرچین 36 درجه، باشماق 39 درجه، خسروی 47 درجه، مهران 48، چذابه 49 و شلمچه 47 درجه است.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: پنجشنبه 1402/06/02

نوع مخاطره: افزایش سرعت باد جنوب غربی در محدوده سواحل استان هرمزگان (به‌ویژه در تنگه هرمز) و باد شمال غربی در محدوده سواحل استان بوشهر (به‌ویژه در سواحل جنوبی) حداکثر تا 24 نات و افزایش ارتفاع موج حداکثر تا 1.5 متر (با تأکید بر روز چهارشنبه در ساعات بعدازظهر تا اوایل شب).

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/06/01: نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و بوشهر.

پنجشنبه 1402/06/02: غرب دریای عمان و شرق تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد شناورهای سبک، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، احتمال اختلال در تردد کشتی‌ها.

توصیه: خودداری از تردد شناورهای سبک، خودداری از فعالیت‌های تفریحی و شنا، تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای مسافربری و تمهیدات لازم جهت تردد در کشتی‌ها.

هوای قزوین تا پایان هفته گرم‌تر می‌شود

ایسنا/قزوین کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان قزوین گفت: به لحاظ دمایی تا پایان هفته روند افزایش نسبی دما و برای روز شنبه به‌طور موقت کاهش نسبی دما را پیش‌رو داریم.

مریم بهروزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خروجی مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهد تا پایان هفته وضعیت جوی در سطح استان نسبتاً پایدار است.

وی ادامه داد: روز شنبه ۴ شهریور ماه، با توجه به گذر امواج تراز میانی جو از منطقه، برای ارتفاعات شمالی افزایش ابر، پدیده مه و احتمال رگبار و رعدوبرق پراکنده را پیش‌بینی می‌کنیم.

این کارشناس هواشناسی عنوان کرد: به لحاظ دمایی تا پایان هفته روند افزایش نسبی دما و برای روز شنبه به‌طور موقت کاهش نسبی دما را پیش‌رو داریم.

هوای پایتخت خنک می شود

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۴۱ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، روزهای شنبه و یکشنبه (۴ و ۵ شهریورماه) کاهش دما محسوس خواهد بود و وزش باد نسبتا شدید تا شدید در سطح استان مورد انتظار است.

بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری، در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد و گاهی افزایش سرعت وزش باد به‌ویژه در جنوب و غرب و ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود و گاهی رخداد وزش باد همراه با گرد و خاک و کاهش نسبی کیفیت هوا در نیمه جنوبی استان دور از انتظار نیست.

طی این مدت با گذر متناوب امواج از شمال استان در بعضی ساعت‌ها آسمانی، قسمتی ابری تا نیمه ابری در نیمه شمالی استان، افزایش سرعت وزش باد و گاهی بارش پراکنده در ارتفاعات و دامنه‌ها پیش بینی می‌شود.

روزهای شنبه و یکشنبه (۴ و ۵ شهریورماه) کاهش دما محسوس خواهد بود و وزش باد نسبتا شدید تا شدید در سطح استان و رگبار پراکنده با احتمال رعد و برق در ارتفاعات مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۴۱ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۳ شهریورماه) صاف تا کمی‌ ابری، در بعدازظهر افزایش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه ( ۴ شهریورماه) صاف، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد، گاهی وزش باد شدید ، با احتمال گرد و خاک  با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

 هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد 

اصفهان- اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره وقوع تندباد و گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در مناطقی از استان هشدار سطح زرد صادر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر،، هشدار سطح زرد رنگ زمانی صادر می‌شود که رخداد پدیده‌ای جوی ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی ایجاد کند. هشدار زرد رنگ برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، داشته باشند؛ همچنین از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی بیندیشند.

برهمین اساس اداره کل هواشناسی استان اصفهان امروز چهارشنبه یکم شهریور نسبت به وقوع تندباد و گردوخاک و کاهش دید و افزایش آلودگی هوا از بعد از ظهر روز شنبه تا شامگاه یکشنبه (چهارم و پنجم شهریور) هشدار داد.

براساس این اطلاعیه طی روزهای شنبه و یکشنبه، وزش باد و گردوخاک، وقوع تند باد لحظه‌ای در ساعات اولیه شب مناطق شمال شرق و شرق و مرکز استان اصفهان را در بر خواهد گرفت‌

وقوع این پدیده مناطقی چون خوروبیابانک، چوپانان، اردستان، مهاباد، زواره، انارک، نائین، ورزنه، بادرود، اصفهان، شرق اصفهان، نجف‌آباد، مورچه خورت، مبارکه، زرین‌شهر و کبوترآباد را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان نسبت به احتمال کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، بالارفتن عدد شاخص هوا و قرار گرفتن در شرایط ناسالم هشدار داده و افزوده است که افراد به ویژه گروه‌های حساس و آسیب پذیر (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان) از تردد و فعالیت در فضای باز بپرهیزند.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان در این اطلاعیه همچنین نسبت به احتمال آسیب به سازه‌های موقت، شکستن درختان فرسوده و کهن‌سال و نهال‌ها و اختلال تردد در مسیرهای مواصلاتی با استان‌های سمنان و یزد هشدار داده و بر لزوم استحکام سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر و قیم در باغات، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک و خودداری از توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره تاکید کرده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: