پایگاه خبری خانه فوتبال:

سازمان هواشناسی کشور یک سازمان دولتی است.سازمان هواشناسی مسئولیت رصد و بررسی و آمار هوا و بارش را به عهده دارد.سازمان هواشناسی با بررسی نقشه های هواشناسی و اطلاعات ماهواره ای سعی در اعلام وضعیت آینده هواشناسی  هشدار لازم دارد.

سامانه بارشی تا روز چهارشنبه در بیش از ۱۰ استان فعال است

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور و رشد ابرهای همرفتی تا روز چهارشنبه در بیش از ۱۰ استان خبر داد.

به نقل از ایرنا، بر اساس هشدار سطح زرد هواشناسی مخاطرات سامانه شامل رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در نقاط مستعد گردوخاک است.

سامانه بارشی امروز (دوشنبه) در جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان، شمال آذربایجان غربی و فردا سه شنبه در آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، گیلان، ارتفاعات استانهای البرز و تهران، ارتفاعات خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان فعال است.

بارش ها همچنین روز چهارشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، ارتفاعات استانهای زنجان، قزوین، خراسان شمالی، مازندران، گلستان، تهران و البرز ادامه دارد.

مخاطرات فعالیت سامانه شامل احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها است.

هواشناسی نسبت به وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه های موقت از جمله بنرها، داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داده است.

توصیه می شود تا زمان فعالیت سامانه بارشی نسبت به عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در عبور از گردنه های کوهستانی، احتیاط در فعالیت های کوه نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی و پاک سازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و آب روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت های کشاورزی احتیاط شود.

ورود سامانه جدید بارشی به خراسان شمالی از فردا

بجنورد- رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی با اشاره به ورود سامانه جدید بارشی به استان، گفت: احتمال سیلابی شدن مسیل ها و کاهش ۸ درجه ای دما وجود دارد.

مهری هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پیرو ورود سامانه بارشی به استان، هشدار زرد هواشناسی صادر شده است.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی با اشاره به اینکه این سامانه از روز سه شنبه تا ظهر پنج شنبه در استان فعال خواهد بود، گفت: وزش باد شدید، افزایش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا و رگبار باران برای این دو روز پیش بینی می‌شود.

وی افزود: اغلب نقاط استان در روز چهار شنبه تحت تأثیر این سامانه خواهند بود.

هاشمی گفت: احتمال آسیب به سازه‌های موقت، کاهش دید، آب گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: کاهش ۶ تا ۸ درجه‌ای دما نیز طی این بازه زمانی وجود دارد.

انباشت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا ؛ تهرانی ها مراقب باشند!

اقتصادنیوز: مدیرکل بحران استانداری تهران گفت: به شهروندان تهران توصیه می‌شود از عصر امروز دوشنبه شهریور ماه تا روز پنجشنبه ۹ شهریورماه نکات ایمنی وزش باد را رعایت کنند و از حضور در ارتفاعات و زیر درختان فرسوده و تابلوهای تبلیغاتی بپرهیزند.

به نقل از دنیای اقتصاد، طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، حامد یزدی مهر روز دوشنبه از صدور هشدار زرد وزش باد شدید توسط سازمان هواشناسی استان تهران خبر داد و اظهار داشت: طبق این پیش بینی به شهروندان استان تهران توصیه می‌شود از عصر امروز دوشنبه شهریور ماه تا روز پنجشنبه ۹ شهریورماه به ویژه در ساعات عصر و شب نکات ایمنی وزش باد را رعایت کنند و از حضور در ارتفاعات و زیر درختان فرسوده و تابلوهای تبلیغاتی بپرهیزند.

وی در خصوص خیزش و انتقال و گسترش گرد وغبار نیز هشدار داد و افزود: با توجه اعلام هواشناسی برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم شهریور ماه وزش باد خیلی شدید با احتمال رخداد تندباد موقتی پیش بینی شده که به موازات آن افزایش و انباشت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا مورد انتظار است.

این مسئول با اشاره به اینکه ذرات معلق هوا از سه طریق تنفس، جذب پوستی و تغذیه، بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: از همه شهروندان می‌خواهیم برای کاهش مواجهه و اثرات خطرناک ایجاد شده توسط ذرات حتی المقدور از حضور در فضای باز خودداری کنند و در صورت امکان در و پنجره‌ها را بسته نگه داشته و از طریق تغذیه مناسب تا حدودی این اثرات را بر بدن کاهش دهند.

یزدی مهر بر ضرورت استفاده از ماسک در شرایط بروز آلودگی هوا و گرد و غبار فراوان تاکید و اضافه کرد: اولین توصیه بهداشتی در زمان آلودگی هوا ماندن در فضای بسته است، اما اگر به سبب کار و شغل مجبور هستید به مدت زیاد در محیط بیرون بمانید از ماسک‌های تنفسی مناسب استفاده کنید.

مدیرکل بحران استانداری تهران همچنین از آماده باش مدیریت بحران نیز خبر داد و یادآور شد: برای دستگاه‌های عضو ستاد نیز ابلاغیه هشدار ارسال شده است.

صدور هشدار زرد هواشناسی / وزش باد شدید و گردوخاک در آسمان اصفهان

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور هشدار سطح زرد هواشناسی از وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، وقوع تندباد لحظه‌ای، خیزش گردوخاک و کاهش دید موقتی مناطق مستعد به ویژه غرب استان خبر داد.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بر اساس صدور امروز هشدار سطح زرد هواشناسی، طی فردا و روز چهارشنبه _هشتم شهریورماه_ وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، وقوع تندباد لحظه‌ای، خیزش گردوخاک و کاهش دید موقتی مناطق مستعد به ویژه غرب استان را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به ورود سامانه وزش باد نسبتاً شدید تا شدید از فردا تا پایان روز چهارشنبه در استان، افزود: فعالیت این سامانه فردا در شهرستان‌های مناطق غربی به ویژه فریدونشهر، بویین میاندشت، گلپایگان، خوانسار، داران و چادگان دور از انتظار نیست.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: مناطق غرب، جنوب و مرکز استان به ویژه شهرستان‌های فریدون‌شهر، بویین میاندشت، خوانسار، میمه، گلپایگان، چادگان، داران، سمیرم، شهرضا، دهاقان، مبارکه، ورزنه، زرین‌شهر، مورچه خورت، لنجان، اصفهان، نجف‌آباد، تیران و کرون در روز چهارشنبه با مخاطرات وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، وقوع تندباد لحظه‌ای، خیزش گردوخاک و کاهش دید موقتی همراه خواهد بود.

وی، آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال و نهال‌ها و آسیب به صنایع کشاورزی را از اثرات مخاطرات فعالیت سامانه مذکور دانست و خاطرنشان کرد: مستحکم کردن سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر و قیم در باغات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، رعایت عدم سمپاشی و محلول‌پاشی توصیه می‌شود.

هشدار وزش باد و رگبار پراکنده در این استان‌ها

طی روزهای دوشنبه و سه شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و جنوب کرمان افزایش ابر در بعضی ساعات رگبار، رعد و برق، باد و گرد و خاک پیش بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد در اکثر نقاط مختلف کشور خبر داد.

سازمان هواشناسی برای امروز در شمال آذربایجان غربی، ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده با احتمال رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در جنوب استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات هرمزگان رگبار پراکنده رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گرد و خاک پیش بینی کرد.

روزهای سه شنبه و چهارشنبه با عبور موج بارشی از نوار شمالی کشور در برخی نقاط استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، استان‌های ساحلی خزر، ارتفاعات البرز مرکزی و به تدریج در خراسان شمالی رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در نقاط مستعد گرد و خاک رخ خواهد داد.

طی روزهای دوشنبه و سه شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و جنوب کرمان افزایش ابر در بعضی ساعات رگبار، رعد و برق، باد و گرد و خاک پیش بینی می‌شود.

پنجشنبه در اردبیل، ارتفاعات البرز مرکزی و شمال شرق کشور بارش پراکنده خواهیم داشت.

روز جمعه در مناطق شمالی، شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده با احتمال رعد و برق پیش بینی می‌شود.

دوشنبه و سه شنبه در شرق و دامنه‌های جنوبی البرز، چهارشنبه تا جمعه در شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از مرکز کشور وزش باد شدید و گرد و خاک پیش بینی می‌شود. دریای خزر در روز چهارشنبه مواج است.

منبع/ باشگاه خبرنگاران

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: